Friday, December 25

9 sifat hati

Salam alayk. ini merupakan sms yang diterima daripada seorang rakan. saja nak kongsi... sumber dia.. adalah mana2 tu.. benda baik jugak pun...

9 sifat hati terpuji
  • taubat
  • takut akan Allah swt
  • zuhud
  • mensyukuri nikmat
  • ikhlas
  • tawakkal
  • kasih kpd Allah
  • redha akn qada' Allah
  • ingat mati

9 sifat hati yang tercela
  • takabbur
  • hasad dengki
  • marah
  • bakhil
  • cintakan kemegahan
  • cintakan dunia
  • mengagumi diri sendiri
  • riak
  • banyak bercakap

Thursday, December 24

Seize the Day - Avenged sevenfold

this is my favorite song, currently. sorry i don't post this song here. but i tell you, it's worth downloading. so my advice - download this song and layan~~ ahaks...

just wanted to share something with people, thus this lyrics. this song... i don't know, it reminds me of something. huhu..


Seize the day or die regretting the time you lost
It's empty and cold without you here, too many people to ache over

I see my vision burn, I feel my memories fade with time
But I'm too young to worry
These streets we travel on will undergo our same lost past

I found you here, now please just stay for a while
I can move on with you around
I hand you my mortal life, but will it be forever?
I'd do anything for a smile, holding you 'til our time is done
We both know the day will come, but I don't want to leave you

I see my vision burn, I feel my memories fade with time
But I'm too young to worry (a melody, a memory, or just one picture)

Seize the day or die regretting the time you lost
It's empty and cold without you here, too many people to ache over

Newborn life replacing all of us, changing this fable we live in
No longer needed here so where do we go?
Will you take a journey tonight, follow me past the walls of death?
But girl, what if there is no eternal life?

I see my vision burn, I feel my memories fade with time
But I'm too young to worry (a melody, a memory, or just one picture)

Seize the day or die regretting the time you lost
It's empty and cold without you here, too many people to ache over

Trials in life, questions of us existing here, don't wanna die alone without you here
Please tell me what we have is real

So, what if I never hold you, yeah, or kiss your lips again?
Woooaaah, so I never want to leave you and the memories of us to see
I beg don't leave me

Seize the day or die regretting the time you lost
It's empty and cold without you here, too many people to ache over

Trials in life, questions of us existing here, don't wanna die alone without you here
Please tell me what we have is real

Silence you lost me, no chance for one more day [x2 then continues in the background]
I stand here alone
Falling away from you, no chance to get back home
I stand here alone
Falling away from you, no chance to get back home

Tuesday, December 15

Sepuluh Pintu Syaitan

Salam alayk. akibat bosan yang melampau, saya telah membelek2 buku2 conteng saya. saya mempunyai banyak buku conteng, yakni buku nota yang saya khaskan untuk menconteng. tiba2 saya jumpa laaa contengan tentang tajuk di atas, di dalam buku conteng saya pada tahun 2003. saya tidak menulis sumbernya. ya lah, kanak2, apa peduli dari mana..

Syaitan masuk ke dalam hati manusia lalu mempengaruhi nya melalui sepuluh pintu:

  1. melalui sifat suka memandang rendah terhadap orang lain
  2. melalui sifat suka dipuji dan takbur
  3. melalui sifat kedekut dan bakhil
  4. melalui sifat suka berangan dan malas
  5. melalui sifat angkuh dan sombong
  6. melalui sifat riak (melakukan amalan kerana menunjuk2)
  7. melalui sifat suka mempergunakan orang lain
  8. melalui sifat suka kepada maksiat
  9. melalui sifat tidak suka majlis ilmu
  10. melalui sifat suka menuduh orang
-oh, agak zrett sedikit-

cek balik diri kita, adakah kita telah membuka pintu kepada syaitan untuk mengawal diri kita??

wallualam.

Sunday, December 6

Tragedy KB Mall

Salam alayk.

ketika sedang makan malam, adik saya memberitahu kami sekeluarga, "kbmall runtuh,". berita itu diperoleh daripada seorang kawannya.

respon saya? "runtuh cemane la sangat" yelah kan, manusia, terutama sekali golongan remaja, suka membesarkan cerita yang kecil.

namun begitu, respon awal saya lenyap sebentar tadi apabila saya on ym saya. boleh dikatakan semua orang kelantan dalam list saya membicarakan tentang ini. berita asalnya saya tidak tahu. tetapi melalui gambar2 yang saya lihat, kemalangan itu amat teruk.

untuk keterangan lanjut, serta gambar2 tragedi, sila klik sini. (tolong lah klik. untuk kebaikan kita semua)

pengajaran yang saya mahu kongsi, satu ayat cliche, tapi bermakna : malang tidak berbau. ajal dan bahaya ini bukan sahaja di tempat yang tidak selamat. di mana2 sahaja ada. orang mati bukan sebab tua semata2, ataupun mati disebabkan penyakit aids, sakit jantung, mahupun selsema babi semata2, sedang berjalan dan bersuka ria juga boleh mati. ajal datang tidak beri warning. kita perlu sentiasa beringat dan berhati2. dan yang paling penting, perlu bersedia. tanya diri sendiri sekarang - aku dah sedia untuk mati ke?

jika jawapan anda ialah belum, hah.. bila nk sedia? manakala jika jawapan anda ialah ya, maka tahniah saya ucapkan. pun begitu, jangan hentikan usaha persediaan kita. lebih banyak bekalan yang dibawa lebih bagus.

maka, sentiasalah berhati2. bukan sahaja di jalan raya, ketika berjalan pun perlu berhati2. khas untuk pengguna jalan raya: jangan sangka anda memandu kereta dengan perlahan anda sentiasa selamat daripada kemalangan, mungkin akan ada lori dari hadapan yang merempuh anda. nauzubillah. (figuratively, bawak la laju2 pun. x hal nye.. sbb org bawak slow pon leh mati jgak. hahaha...)


wassalam..

Friday, November 27

Cerita Raya Haji 1430H = 2009M

Salam alayk..
salam aidhiladha untuk semua muslimin muslimat yang dirahmati Allah swt sekalian. raya haji datang lagi! pada tahun ini, untunglah para jemaah haji kerana mendapat haji akbar yang jarang berlaku. bagaimana sambutan kalian semua? alhamdulillah, saya punya raya haji tahun ini amat menarik. ahaks~

alkisah maka tersebutlah kisah di pagi raya sekalian manusia keluar solat sunat aidiladha di masjid secara berjamaah. setelah sudah, kami sekeluarga pulanglah ke kampung untuk melibatkan diri dalam upacara korban. tahun ini, keluarga ayah saya beli 2 ekor lembu untuk dijadikan korban. ayah saya beli satu bahagian, 6 lagi wallahualam. seekor lagi dibeli oleh mak cik saya untuk anak beranak dia 7 bahagian.

seperti tahun2 yang sudah, saya dan sepupu saya wajib memegang parang, walaupun kegunaan parang tersebut, apabila berada di tangan kami, akan berkurang. pun begitu, tahun ini kami telah menebas, mencantas, memotong, slash pelepah2 kelapa untuk dijadikan alas ataupun tikar untuk tujuan memotong daging.

alhamdulillah, lembu pertama berjaya disembelih dengan amannya. lembu ini tidak seperti lembu2 yang dikorbankan pada tahun2 lepas. saya masih ingat lembu tahun lepas setelah disembelih, ia menggelepar, menghentak-hentakkan kepalanya ke lantai (tanah berumput) beberapa kali, menyemburkan banyak darah. begitulah seksanya sakaratulmaut. itu binatang, tiada akal, tiada dosa. kalau kita yang banyak dosa ni pula bagaimana ya, agak2nya??
tetapi lembu pada tahun ini meninggal dunia dengan tenang~

seterusnya, bergerak pula untuk menyembelih lembu kedua sambil menunggu lembu pertama untuk mati sepenuhnya supaya kulitnya dapat dilapah dan dagingnya dapat dipotong dan dibahagi2kan. namun, perkara yang tidak dijangka telah berlaku. lembu itu terlepas lalu lari. barulah kami sedar kesilapan yang telah dilakukan - rakannya telah disembelih di hadapan mata kepala dia. trauma la pulak lembu seekor lagi tu.

tapi nasib baik, alhamdulillah, cuaca agak baik. tidak hujan dan tidak pula panas terik. apa lagi, kalut la tadi. mujurlah lembu tu tidak lari mengikut jalan kampung. kalau tidak... huih.. memang kena kejar naik motosikal la jawabnya.. lembu tu lari masuk ke sawah yang ada pagar2.. belakang rumah mak saudara saya. setelah berhempas pulas oleh kumpulan expert dalam bab2 lembu, maka lembu itu berjaya dijinakkan kembali.. dan disembelih.... tetapi tempatnya macam agak jauh.

huhu.. itu je la cite menarik. yang lain semua macam biasa..... huhu...

Saturday, October 31

One-liners

Salam. this is my hundredth post. (yay me!!). so i read ainul's blog just now.. and i like to share this with you guys. it's taken from that blog, of course. thank you.


1. Give ALLAH what's right -- not what's left.


2. Man's way leads to a hopeless end -- ALLAH's way leads to an endless hope.

3. A lot of kneeling will keep you in good standing.

4. He who kneels before ALLAH can stand before anyone.

5. In the sentence of life, the devil may be a comma -- but never let him be the period.

6. Don't put a question mark where ALLAH puts a period.

7. Are you wrinkled with burden? Come to the mosque for a face-lift.

8. When praying, don't give ALLAH instructions -- just report for duty.

9. Don't wait for six strong men to take you to the mosque.

10. We don't change ALLAH's message -- His message changes us.

11. The mosque is prayer-conditioned.

12. When ALLAH ordains, He sustains.

13. WARNING: Exposure to the ALLAH may prevent burning.

14. Plan ahead -- It wasn't raining when Nabi Noh built the ark.

15. Most people want to serve ALLAH, but only in an advisory position.

16. Suffering from truth decay? Brush up on your QURAN.

17. Exercise daily -- walk with ALLAH.

18. Never give the devil a ride -- he will always want to drive.

19. Nothing else ruins the truth like stretching it.

20. Compassion is difficult to give away because it keeps coming back.

21. He who angers you controls you.

22. Worry is the darkroom in which negatives can develop.

23. Give Satan an inch & he'll be a ruler.

24. Be ye fishers of men -- you catch them & He'll clean them.

25. ALLAH doesn't call the qualified, He qualifies the called.

26. Read the QURAN -- It will scare the hell out of you.


Friday, October 30

Of people and tongue

salam alayk. may God bless everyone reading this blog and this post especially. amin.

question one :
what is the soft boneless thing inside your mouth? it is, i don't know, pink in colour? yeah, what in the world is that? ask this to anybody, as in ANYBODY, be it kids, adults, idiots or those with high IQ, they will answer this rethorical what,-you-have-no-other-question-to-ask question correctly. it is called the tongue. you can google it, you know, if you're wondering how does a tongue look like. or maybe you can just stick your tongue out at the mirror and observe it. or you can ask your roomate to do that for you. whatever.


question two :
why is tongue created in the first place?
now this is subjective, don't you think? tongue, though small in size, it is huge in function. scientifically, tongue is where your taste buds are located. without tongue, you won't taste the sweetness of sweets, the bitterness of dark chocolates, the hotness of sambal belacan, to name a few. tongue also helps to roll whatever you chew in your mouth so you can swallow it easily and thus prevent constipation. tongue, other than taking care of food, allows you to talk. properly, that is. i do not learn about this yet, but my theory is that tongue controls the vibration that is coming out of your voice box (or whatever you want to call it) by certain movement. with tongue, you can pronounce the words 'appropriate', 'extraordinarily', 'erythropoitein', 'ethylenediaminetetraacetic acid' and so on and so forth. without tongue you cannot even pronounce the letter 'L' or 'R'. be thankful with that now. with tongue, people can talk. can communicate. if it wasn't for the tongue, all of the entire human race would have been educated in the vocassional school, where they learn sign language (no offence to the disables, okay?).

question three :


WHY DO PEOPLE LIKE TO MISUSE THEIR TONGUE? OR RATHER, WHY WOULD PEOPLE ABUSE A PRECIOUS GIFT FROM GOD THAT GOES BY THE NAME 'TONGUE'? WHY DO PEOPLE LIKE TO TELL OTHER PEOPLE THINGS WHOSE TRUTH ARE NOT YET KNOWN? WHY DO PEOPLE LIKE TO JUMP TO CONCLUSION, TO ASSUME SOMETHING AND SPREAD RUMORS? WHY DO PEOPLE LIKE TO ACT SMART AND TELL OTHER PEOPLE WHAT TO DO, OR 'CORRECT' SOMETHING THAT IS 'WRONG', WHEN ACTUALLY THEY DON'T EVEN KNOW WHAT'S GOING ON YET? WHY DO PEOPLE SAY BAD THINGS ABOUT OTHERS BEHIND THEIR BACKS? AND WHY, FOR WHATEVER REASONS POSSIBLE, MUST PEOPLE SPREAD LIES, INSTEAD OF TALKING BASED ON EVIDENCE, OR AT LEAST DIG DEEPER INTO ONE STORY, OR LISTENING TO BOTH SIDES OF THE STORY?????!!

now to these questions, i need some answers.
thank you.

Sunday, October 18

Paderi dan kunci syurga

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan pengajiannya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang juru dakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. Memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita Ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini."

Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu bahwa saya seorang Muslim?"

Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu."

Kemudian dia beranjak hendak keluar.Namun, paderi ingin memanfaatkan keberadaan pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut Dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan Dan anda harus menjawabnya dengan tepat. "

Si pemuda tersenyum Dan berkata, "Silakan!"

Sang paderi pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya."

"Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah Dan ibu!"

"Siapakah yang tercipta dari api,siapakah yang diazab dengan api Dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu Dan siapakah yang terpelihara dari batu?"

"Sebutkan sesuatu yang diciptakanAllah Dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan Dan dua di bawah sinaran matahari?"

Mendengar pertanyaan tersebut, pemudaitu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.
Setelah membaca Bismillah dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. Berfirman, "Dan Kami jadikan malam Dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil Dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat,Injil, Zabur Dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solatlima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlahHari ketika Allah s.w.t. Menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. Berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy AR-Rahman. Allah s.w.t. Berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada Hari itu delapan orang malaikat men-junjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu Dan belalang.*

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. Berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat." (Al-An'am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah,
"Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas Mata air." (Al-Baqarah: 60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah Dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. ber-firman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing. " (At-Takwir: 18).

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk kedalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf , yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barangkami, lalu dia dimakan serigala. " Setelah kedustaan terungkap,Yusuf berkata kepada mereka, " tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagi muka pada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang ." (Yusuf:98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai." (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya': 69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t.? "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, "Apakah kunci syurga itu?"

mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kebimbangannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya! "

Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah."

Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda. "

Paderi pun berkata, "Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. "

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa.

Saturday, October 10

Cold

i dedicate this song to orang2 yang berkenaan, especially that two individuals.

crossfade - cold

Looking back at me I see that I never really got it right
I never stopped to think of you
I'm always wrapped up in things I cannot win
You are the antidote that gets me by
Something strong like a drug that gets me high

What I really meant to say
Is I'm sorry for the way I am
I never meant to be so cold

I never meant to be so cold
What I really meant to say
Is I'm sorry for the way I am
I never meant to be so cold
I never meant to be so cold

To you I'm sorry about all the lies
Maybe in a different light
You could see me stand on my own again
Cause now I can't see
You are the antidote that got me by
Something strong like a drug that got me high

What I really meant to say
Is I'm sorry for the way I am
I never meant to be so cold

I never meant to be so cold
What I really meant to say
Is I'm sorry for the way I am
I never meant to be so cold
I never meant to be so cold

I never meant to be so cold

I never really wanted you to see
The screwed up side of me that I keep
Locked inside of me so deep
It always seems to get to me

I never really wanted you to go
So many things that you shouldn't have known
I guess for me there's just no hope
I never meant to be so cold

What I really meant to say
Is I'm sorry for the way I am
I never meant to be so cold
I never meant to be so cold
What I really meant to say
Is I'm sorry for the way I am
I never meant to be so cold
I never meant to be so cold

Tuesday, September 22

Kuzi Ayam~

Salam.

Kuzi merupakan satu makanan yang agak famous di kelantan (saya katakan kelantan kerana kawan2 saya yang berasala luar dari kelantan tidak tahu apakah itu kuzi apabila saya bertanya kepada mereka). ia di makan bersama roti jala, menggantikan kuah kari. rasanya agak manis sedikit. menurut ibunda saya, kuzi ini merupakan masakan orang arab apabila menganjurkan aqiqah. aqiqah kan sunat buat masakan manis2... ye la kan.. nak celebrate budak2 yang baru lahir.. kalaupun tak directly tapi still baby lah kiranya..

.:.Ingredients.:.

(first, i must apologize, sukatan untuk bahan2 berikut tiada standard ISO.. jadi kena pandai2 buat balance equation sendiri supaya rasa masakan ini betul2 kaw. second, i must apologize again, sebab menyimpan resepi yang sepatutnya di post ketika raya hari itu untuk sekian lama)
  • ayam serta hati ayam
  • kismis
  • biji gajus
  • bawang besar dan putih
  • ubi kentang
  • halia
  • tomato puree
  • sos tomato
  • susu cair
  • serbuk kuzi
  • minyak sapi
  • garam dan gula
.:.procedure.:.

  1. goreng kismis ketika minyak masih belum panas, diikuti gajus, bawang besar dan putih, ubi kentang secara berasingan. (note: goreng bahan2 ini sekejap sahaja, bukan sehingga garing. dalam bahasa inggeris, goreng disini bukanlah fry tetapi saute)
  2. goreng hati ayam dan juga ayam.
  3. kisarkan bawang besar dan putih yang telah digoreng bersama halia sehingga lumat.
  4. ke dalam satu periuk yang besar, masukkan bahan2 kisar, diikuti tomato puree, sos tomato, susu cair, serbuk kuzi dan minyak sapi.
  5. tambah air sehingga 4/5 penuh.
  6. letak atas dapur dan..pasanglah api, apa lagi.
  7. masukkan garam dan gula secukup rasa. kacau bahan2 tersebut sekali sekala untuk mix semua ingredient kuah. panaskan sehingga solution tersebut mendidih.
  8. masukkan ayam perlahan-lahan. kacau. perlahan-lahan juga, untuk mengelakkan isi ayam itu hancur.
  9. apabila ayam kelihatan sudah lembut, dan agak2 rempah2 solution sudah absorbed kedalam ayam, masukkan ubi kentang serta hati. kacau lagi sedikit.
  10. biarkan sebentar, kemudian masukkan kismis dan bawang goreng. kacau sedikit lagi.
  11. tutup api.
  12. dah, siap. hidang. makan. basuh pinggan lepas sudah makan. periuk2 kuali semua tu, basuh lah juga.

Friday, September 18

Post pre-raya..

Salam alayk..
alhamdulillah, aku telah selamat sampai ke rumah pada jam 7.00 p.m. td, setelah 12 jam perjalanan. sepatutnya 8 jam sahaja kalau menaiki kereta, tapi disebabkan musim perayaan, maka macam biasalah, semua orang nak balik beraya, memenuhkan jalan raya, satu fenomena yang dinamakan jam.

rupa2nya menjadi seorang pemandu jarak jauh ni amat memenatkan. aku drive from benta sampai ke rumah. walaupun kereta auto, tapi disebabkan keadaan jam, memang pancit rr...

sepanjang perjalanan, aku dah came across 3 buah kereta yang hancur. accident. nau'zubilllah..

okeyh. aku penat. tak nak cakap banyak. so disini nak postkan satu kad raya yang kawan bagi secara online. haha

selamat hari raya~


Sunday, September 13

antara sabar and mengeluh

salam alayk.. petikan ini diambil dari notes rafi d facebook. kesah ini maybe pernah didengar oleh ramai orang saya rasa. tidak mengapa. ini tazkirah, kerana manusia itu sering lupa.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Pada zaman dahulu ada seorang yang bernama Abul Hassan yang pergi haji di Baitul Haram. Diwaktu tawaf tiba-tiba ia melihat seorang wanita yang bersinar dan berseri wajahnya.

"Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu,tidak lain kerana itu pasti kerana tidak pernah risau dan bersedih hati."

Tiba-tiba wanita itu mendengar ucapan Abul Hassan lalu ia bertanya, "Apakah katamu hai saudaraku ? Demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan seorang pun yang menyekutuinya aku dalam hal ini."

Abu Hassan bertanya, "Bagaimana hal yang merisaukanmu ?"

Wanita itu menjawab, "Pada suatu hari ketika suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan pada aku mempunyai dua orang anak yang sudah boleh bermain dan yang satu masih menyusu, dan ketika aku bangun untuk membuat makanan, tiba-tiba anakku yang agak besar berkata pada adiknya, "Hai adikku, sukakah aku tunjukkan padamu bagaimana ayah menyembelih kambing ?"

Jawab adiknya, "Baiklah kalau begitu ?"

Lalu disuruh adiknya baring dan disembelihkannya leher adiknya itu. Kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan lari ke bukit yang mana di sana ia dimakan oleh serigala, lalu ayahnya pergi mencari anaknya itu sehingga mati kehausan dan ketika aku letakkan bayiku untuk keluar mencari suamiku, tiba-tiba bayiku merangkak menuju ke periuk yang berisi air panas, ditariknya periuk tersebut dan tumpahlah air panas terkena ke badannya habis melecur kulit badannya. Berita ini terdengar kepada anakku yang telah berkahwin dan tinggal di daerah lain, maka ia jatuh pengsan hingga sampai menuju ajalnya. Dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua."

Lalu Abul Hassan bertanya, "Bagaimanakah kesabaranmu menghadapi semua musibah yang sangat hebat itu ?"

Wanita itu menjawab, "Tiada seorang pun yang dapat membedakan antara sabar dengan mengeluh melainkan ia menemukan di antara keduanya ada jalan yang berbeda. Adapun sabar dengan memperbaiki yang lahir, maka hal itu baik dan terpuji akibatnya. Dan adapun mengeluh, maka orangnya tidak mendapat ganti yakni sia-sia belaka."

Demikianlah cerita di atas, satu cerita yang dapat dijadikan tauladan di mana kesabaran sangat digalakkan oleh agama dan harus dimiliki oleh setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dalam setiap terkena musibah dan dugaan dari Allah. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda dalam firman Allah dalam sebuah hadith Qudsi,:
" Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang Mukmin, jika Aku ambil keksaihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya."

Begitu juga mengeluh. Perbuatan ini sangat dikutuk oleh agama dan hukumnya haram. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda,:
" Tiga macam daripada tanda kekafiran terhadap Allah, merobek baju, mengeluh dan menghina nasab orang."

Dan sabdanya pula, " Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka." (Riwayat oleh Imam Majah)

Semoga kita dijadikan sebagai hamba Tuhan yang sabar dalam menghadapi segala musibah.

Saturday, September 5

udang (besar) sweet sour podeh

salam. hari ini aku ingin berkongsi satu lagi resepi yang telah dipelajari di rumah. sebelum itu, ingin aku nyatakan di sini bahawa semua resepi yang di post kan di sini tiada ISO, as in semua bahan tiada sukatan yang tetap atau fixed dalam bahasa english nya. sukatan setiap bahan itu bergantung kepada diri sendiri, ataupun di panggil sebagai 'secukup rasa'. okei. title post ini menyatakan resepi yang aku ingin berkongsi pada hari ini. podeh itu accent negeri sembilan yang membawa maksud pedas. aku belajar resepi ni pada hari yang sama aku belajar masak sotong sumbat.
** selingan: bazar ramadhan depan cemara tidak banyak pilihan. aku nak makan lompat tikam.. =( dan juga somtam.. =((

bahan-bahan:
  • udang galah ataupun apa2 jenis udang yang saiznya agak besar
  • sos cili dan sos tomato (baca: dalam kuantiti yang sama)
  • bahan2 tumis : bawang tumbuk (a blend of bawang putih and merah), cili giling
  • minyak masak of course
  • gula
  • garam
  • slices of bawang besar
procedure:
  1. tuang minyak ke dalam kuali untuk tujuan menumis, dan panaskan. masukkan bahan2 tumis satu sudu. tumis sehingga garing, iaitu apabila dah berbau best.
  2. masukkan cili sos dan sos tomato dan kacau.
  3. tambah setengah sudu gula dan garam secukup rasa. kacau lagi.
  4. masukkan udang slow2, untuk elakkan benda dalam kuali tu terpercik ke muka anda. tambah air jika anda mahukan kuah. kacau sedikit dan tunggu sehingga masak, balik-balikkan udang along the way. (baca: masak apabila udang berkenaan bertukar warna daripada putih kepada kekuningan)
  5. masukkan bawang putih beberapa slice dan kacau sedikit lagi. (baca: step ini boleh dibuat awal-awal, tapi mak aku suka bawang itu rangup, so dia masukkan bawang last. oleh sebab aku belajar resipi dia, aku ikut lah dia buat)
  6. serve.

puasa dah setengah bulan. amalan cemana?

Tuesday, August 25

Sotong Sumbat Pulut

Salam alayk.. alhamdulillah, hari ni sudah 4 hari kita berpuasa. jom cek balik, adakah puasa kita itu hanya sekadar menahan lapar dan dahaga sahaja? atau pun kita puasa dengan erti kata puasa yang sebenar-benarnya? yakni puasa segala pancaindera. tak tengok benda2 pelik, tak cakap benda yang tak patut, tak dengar benda2 yang tak patut jugak.. sama2 kita muhasabah diri sendiri. bagaimana pula dengan amalan di bulan ramadhan? yang mana pahala di lipatgandakan bagi setiap amalan, yang mana amalan sunat di beri pahala seperti amalan wajib dan wajib lebih2 lagi lah, kan? kalau di shopping complex ada sale, ada jualan beli satu percuma satu, kita mesti berebut nak beli. tapi ni Allah nak bagi pahala jauh lebih banyak daripada semua tu, berebutkah kita?

okai. tazkirah a.ka. muqaddimah dah habis. :)

baiklah, pada post kali ini, aku ingin berkongsi ilmu tentang satu lagi resepi yang aku pelajari petang tadi, iaitu seperti yang tertera untuk title. macam biasa, aku masak di bawah supervision and tunjuk ajar parent aku, kali ini bapa aku. okeh.. jom masak!

bahan2:
  • beberapa ekor sotong (aku buat tadi 10)
  • beberapa genggam beras pulut
  • 20 batang lidi atau pencungkil gigi
  • nisan a.k.a gula melaka(5 keping)
  • bunga cengkih 4 arbitrary unit
  • kayu manis satu batang
  • garam secukup rasa
procedure:
  1. siang sotong dan basuh sesuci mungkin. (baca: kepala di pisahkan daripada badan)
  2. rendam beras pulut di dalam bekas berisi air.
  3. sumbat beras pulut ke dalam badan sotong sehingga hampir penuh. jangan isikan beras terlalu penuh, pastikan ada ruang untuk menutup sotong tersebut dengan kepalanya kembali.
  4. letakkan kembali kepala sotong terbabit di tempat asalnya, dengan tujuan untuk menutup sotong sekaligus menghalang beras yang disumbat daripada keluar meninggalkan sotong seorang diri.
  5. 'kunci'kan kedua-dua bahagian sotong itu dengan mencucuk pencungkil gigi dari tepi badan sotong, tembus ke kepala nya, dan tembus kembali ke tepi badan sotong itu on the other side.
  6. cucuk satu lagi pencungkil gigi perpendicular to pencungkil gigi yang telah tercucuk sebentar tadi.
  7. rendam sotong yang telah siap ini di dalam satu bekas berisi air.
  8. isi kan satu periuk dengan lebih kurang 1/5 air.
  9. pecahkan nisan atau gula melaka eh korang panggil? dan masukkan ke dalam periuk yang berisi air tadi. letak periuk tersebut di atas dapur dan pasang api sederhana untuk larutkan gula tadi.
  10. ulang step 3-7 untuk 9 ekor sotong yang lain. huhu...
  11. masukkan sotong yang siap disumbat ke dalam periuk satu demi satu dalam keadaan melintang sebaik sahaja semua gula tadi sudah larut dan menjadikan air didalam periuk itu satu gula solution yang berwarna brown.
  12. besarkan sedikit api.
  13. masukkan bunga cengkih dan kayu manis.
  14. tambah garam secukup rasa.
  15. tutup periuk dan tinggalkan sehingga air di dalam periuk itu kering.
  16. serve dan makan!

aku belajar masak benda lain juga hari ni, tapi lain kali lah aku postkan resepi. huhu..

Thursday, August 20

Of water and us...

Salam,
last night there was this ceramah held at dewan cemara. it was supposed to be about preparation for ramadhan al-mubarak. though there was not much said about preparations (or maybe i missed it), the content of the ceramah was good and eye-opening, as people would say. now, one thing that caught my attention last night was about the research done by dr.emoto from japan concerning water molecules. yeah, i believe most if not all of us have heard about this discovery. you know, the one that tells us what happen to water molecule when the water is cursed, said good words and so on and so forth. these are some examples of the results :




this is what happened when heavy metal song is played and dedicated to the water. lols..

and this is the structure of the water molecule when the doctor (i think) said 'you make me sick' to it.


this is how the water molecule appears when we said 'thank you'.

and this one is when 'love and gratitude' is mentioned.

and there's more actually. like when we pray upon the water (as in baca doa la tue.. or baca ayat quran), but i don't have the image. but what i can tell you is that the structure is way beautiful than those shown above.

so, conclusively, water is a living thing, and it reacts accordingly to what we do to it. we say good things, the molecule becomes nice. we say bad things, the otherwise happens. now, coming back to the title of this post... can you somehow relate the two things?

okay, here's a hint:
70% of our body is made up of water

does that ring any bells yet?

what i'm trying to say here is that we are what we think. if we think bad about ourselves, then the water in our body will react badly as well which will then lead to us becoming bad. so, think positive, or i'd rather say, think good things - we will be good. especially in the coming month of ramadhan al-mubarak. don't set our mind to "TIRED", for we will become tired somehow. think of the rewards that Allah will give us during this whole month if we do good things. do more than what you do during any other months. besides, why do you think the muslims during the time of prophet Muhammad s.a.w and after him won so many battles during the month of ramadhan?

think about it.
wallahualam..




Monday, August 17

Better be safe than sorry....... ......... ..

Salam. i got this email from my brother. it is forwarded to him i supposed ('cause it's written FW: there.. haha), so i think it's good if i share it here..

A collection of cases......

NEW CASES

Someone shares the following cases :

(1) Today i passed by a building which has an ATM machine...
There was an old man looking at me.. suddenly called me.
He said he didn't know how to read, so he gave me his ATM card and
asked me to help him withdraw money from the ATM machine.
I answered 'NO!! If you need help, ask the security to help you

'Then he said 'nevermind.. ' and continued to find other people to help him....
REMEMBER : ATM machines have CCTVs.

If you help him he will later claim that you have robbed him or stolen his ATM card.
Besides,his ATM card could be a stolen one.

So please be careful of these frauds.


(2) Suddenly your house lights go off.
>From your window you find that! your neighbors still have lights.
So you go out of your house to check the Meter Box.
But once you open the door, a knife will be pointing at you and preventing you from closing it.
This is when you will be robbed and injured robbed and injured
REMEMBER : Even though your electricity suddenly goes off, DO NOT open
your door immediately.
Look around to see if there is anything unusual or if there is any noise around.



(3) This is another incident..
You may have heard it before, It just about a lady who she saw a kid crying by the roadside.

When she spoke to the kid, the kid told her he was lost and wanted her to take him home.
The kid even gave her a paper with his house address.
So she took him home. But when she rang the door bell she had an electric shock.
Later when she woke up, she was naked in an empty room.
REMEMBER : Being such a compassionate and helpful person
might not be a good thing these days.
Pass this on and girls, please be careful...
DON'T BE TOO KIND!!



(4) One day, there was an old lady outside my house holding 2 packets of sweets.
At first I thought she was our neighbor and wanted to give us these packs of sweets as a gift..
But then when she spoke, I can realized that she is a foreigner.
I could not understand what she was talking about.
I guessed she must be asking for money.

I sensed there was something wrong and immediately closed the door and ignored her.
Later, I found she with an accomplice robbed someone else down the road


(5) I was at the ATM machine to withdraw some money.
Behind me, there was an old lady.
She asked me whether I was able to withdraw my money because
she said she had problem with her machine.
Suddenly a small girl came up beside me.
The small girl was squeezing in front of me.
I thought she was just naughty and playful.
But then, the small girl put her hand at the hole of my ATM machine
where the money comes out, ready to take away my money.
I sensed something wrong and immediately pushes her away.
Later I realized that the small girl and the old lady worked together.
She was trying to steal my money while the old lady was trying to
distract my attention by asking me questions!!
REMEMBER: BE VERY CAREFUL when you are at an ATM
machine and be alert. Look out for anyone suspicious around you



(6) My parents are retired and stay at home most days.
One afternoon, a young stranger went to their house and said his motorcycle
had no more petrol and the petrol station was too far for him to push his bike there.

So he asked my parents for an empty coke bottle to buy some petrol.
He said he will pay RM2 for the bottle.
So my mum took one coke bottle for him.
He really took out the money from his pocket, but it was a RM 100 note.
He told my mum he had no small change and asked my mum to give him the change.

Luckily my mum was smart.. She just told him to take it for free.
REMEMBER : obviously that note is fake!! Who would want to pay for RM2 for
an empty coke bottle!! It's very OBVIOUS that that stranger is a trickster.

(7) this happened in Bali .
A newly married couple
were having their honeymoon at the hotel.

When both are in the changing room, the wife suddenly went missing.
The husband was very anxious and went around to find her..
He asked the hotel staff to help him find her.
Then he thought his wife was just playing hide and seek.
So he went back and waited for his wife.
After a few hours, he decided to call the police.
3 weeks passed and there was still no news about his missing wife.
So he went back and was very dissapointed and sad.
A few years later, he came back to Bali , to watch a 'FREAK SHOW' in an old house.
He saw a dirty and rusty metal cage.
Inside there was a lady without limbs
Her body including the face was full of scars.
When he had a closer look at her face, he was shocked to
find that it was her missing wife put there as a means for begging.


(8) This happened in Shanghai .
A few yeas ago, a lady reported to the police that her cousin sister
was missing in the shopping complex
...
But after 5 years, one of her friends found her cousin sister begging

at one of the road side in Bangkok , Thailand .
The worst thing is that her cousin sister has no more limbs and
her body was tied to a lamp post with a shackle (metal chain).



(9) Let's just shorten this story.

DO NOT open your house door when you hear the sound of a BABY CRYING!!
It might be a trap! Women in the house must be alert to this trick.
The police said it is the work of a robber or murderer using the
recording of a baby crying to attract your attention.
This normally happens at night and when you are only alone in
the house
be especially.


(10) I read an email that was sent by my friend.
Her friend, known as A, went to Lo Hu Commercial City with 2 friends, B and C.
Lo Hu Commercial City is the Shenzhen counterfeit goods distribution center.
There are many people there.
It's also near to the Shenzhen train station and Hong Kong 's Lo Hu Port.

C went to the toilet at the shopping center while A and B waited outside.
After waiting for a long while, they felt uneasy and went into the toilet to look for her.
When they went in, there were nobody inside there.
Both were very frightened and they called C's phone..

There was no one answered. So they reported to the police.
The police asked them whether they had seen anybody suspicious going into the toilet.
Both said there were none and its impossible to bring a life person
out of the toilet without them noticing! ..
Then A remembered seeing a cleaner pushing a trolley in, and then coming out.
The police told them that was not the 1st time such a thing happened.
The police suspected a gang of criminals who were always
attacking women in the the toilet of shopping complexes.
They use cleaners to kidnap people to harvest their organs for sale.

REMEMBER : please be careful when using the toilet. Do not go to the wash
room or toilet ALONE!! Please at least have a partner with you.


all in all, always be careful wherever you are, in whatever you do. although doing good deeds are indeed good, these days, we have to be even smarter. think! and remember, always seek guidance and protection from the Almighty Allah swt, for He is the one who created us and them (the bad guys), He is the one who put thorns in our ways to test us, and He is the one who can protect us from any harm, and yes, He is where we are returning. remember God always, not only in critical situations..

wsalam..

Friday, August 14

I want to be like these guys

i'm stressed out and i'm running out of ways to overcome it.
i can't kick things - my ankle is still aching
i'm bored listening to music - i do not know why
i'm running out of martial arts film to watch, so i end up searching for some taekwondo videos i can watch. and i found this one. this is the taekwondo event during olympics 2004 in athens - some highlights. their kicks are so fast and powerful. (and then comes the title of this post)


Taekwondo Best Knockouts - The funniest videos clips are here

Sunday, August 9

IIUM 15th taekwondo tournament

venue : multi purpose hall, IIUM gombak

this was my second time sparring this year. the first one was the intec open. okay, so i trained hard for this one (as in trained for one whole week), but to put it simply, i lose my first match. huuu... i dont know whether i was good or not, but my personal opinion is that my fight in intec was better than this one. though i lose, but, okay la.. i was no match for this guy. he's tall!! dang! and of course, tall people come with long legs. so an advantage there. he could reach me for far but i have to go near him in order to kick. but whenever i closed in, he kicked first la!! waaaaaaaaaa...!! i was like.. mana aci!!! huhu.. overall, i was quite satisfied. it's the experience that matters most, not the winning or losing. you can always buy a gold medal from whichever kedai that sell those things but you can never buy experience, right? haih.. i was kicked in the head twice and i tripped once. I DO NOT KNOW WHY. it happened when i was delivering my double turning kick. heh.. nevermind.. and for that, i think my leg dah terseliuh kot. hurts like hell now. huhu...

alrite, i got the video of my fight, but dont upload it into the computer yet. so maybe later. what i have to do now is... wait for my leg to heal, and train some more!! i have karisma waiting for me... insyaAllah, i'll take part. huhu...

Friday, August 7

a place for my head

Linkin Park - a place for my head.


I watch how the moon sits in the sky
On a dark night shining with the light from the sun
The sun doesn't give light to the moon
Assuming the moon's going to owe it one
It makes me think of how you act to me
You do favors and then rapidly
You just turn around and start asking me about
Things you want back from me

Pre chorus:
I'm sick of the tension, sick of the hunger
Sick of you acting like I owe you this
Find another place to feed your greed
While I find a place to rest

I want to be in another place
I hate when you say you don't understand
(You'll see it's not meant to be)
I want to be in the energy, not with the enemy
A place for my head

Maybe someday I'll be just like you, and
Step on people like you do and
Run away the people I thought I knew
I remember back then who you were
You used to be calm, used to be strong
Used to be generous, but you should've known
That you'd wear out your welcome
Now you see how quiet it is, all alone

Friday, July 31

Punching bag dan cuti..

salam alayk.
cuti kecemasan sempena selsema babi selama seminggu sudah berakhir. esok(sabtu, 1/8/09) aku akan pulang ke cemara kembali. seminggu berlalu dengan cepatnya tanda disedari. masyaAllah...

seminggu di rumah pada kali ini, aku tidak banyak melakukan aktiviti. keluar rumah pun tidak. apatah lagi drive kereta. cuma yang aku lakukan ialah MAKAN. ye.. MAKAN. sekarang ini musim durian, jadi kuantiti durian banyak nak mati. alhamdulillah, rezeki amat murah setiap kali aku pulang ke rumah. boleh dikatakan setiap hari akan ada orang membawa durian ke rumah aku dalam bilangan yang tidak mampu dihitung dengan segala jari jemari yang ada pada badan. sampai sekarang ini masih ada lagi durian yang tidak ditetak. buah lain juga ada seperti rambutan dan langsat (atau duku atau dokong. aku confuse). banyak juga.

dan highlight di rumah pada kali ini ialah kewujudan punching bag di kawasan belakang rumah. memang telah lama aku berangan..'kalau ada punching kt sini, kan best. hari2 leh training sepak.'
dan angan2 aku menjadi kenyataan setelah sekian lama. alhamdulillah.. walaupun punching bag itu murah dan dibeli untuk latihan taekwondo adik aku, tidak bererti aku tidak boleh menggunakannya, kerana aku juga pengamal taekwondo. huhuhu...

dan satu sesalan aku: tidak menggunakan punching bag itu dengan bersungguh2 sepanjang seminggu berada di rumah. hanya pada hari ini sahaja aku berlatih bersungguh2. bersungguh2 bermaksud aku tendang dengan sepenuh tenaga. bersungguh2 bermaksud aku berlatih segala jenis tendangan yang aku telah pelajari seperti turning kick, backthrust kick, reverse swing kick, jack kick dan chopping kick. bersungguh2 bermaksud aku berlatih sehingga penat. haih... malang nya, cuma hari ini baru aku lakukan semua itu. tidak mengapalah.. 3 minggu lagi cuti lagi..

Saturday, July 18

Salam.
okay, maybe cemara's wireless is not that bad after all (at least at my block, in my room). i downloaded a few songs already and the download speed was around 50 KB/s which happened to be faster than my maxis broadband's. heh. what the heck.

anyways, it's the third sem already. though it's only been one week since i've been here, my head is already swollen. it'll explode anytime soon. haih. you see, i'm running out of idea to blog already. maybe i should just delete this blog entirely like dojot did. no one's reading it afterall. if you read this, then you might be the only one doing it.

till then.

Saturday, July 4

End of Sem 2. LIke, totally.

Salam alayk.
this is my last day at home and i would say that this is my last post too, judging from where i'll be living next semester. cemara. yeah, they say cemara is nice, at least it has lots of places to go as compared to cendana. mydin, giant, ole2 and what not. this kolej kediaman has also got wireless internet built in it. which is one step ahead of cendana, for you don't have wireless internet at cendana. but then again, this wifi speed is crawling, like centuries-old car. well, that is from cemara residents of course. thus the reason why i may not be able to blog anymore. we'll see about that anyway. huhu...

sem 2 was better i think. at least i studied every evening after class and the study leave was used almost brilliantly. at least i did not play much like i did during sem 1. huu.. let's just hope that my sem 2 result will improve. amin...

and end-of-semester break was..i don't know, nice? interesting. time flew this time around. i still remember not knowing what to do during end-of-sem 1 break and that i had a very long holiday i almost die of boredom. but this one was different. i did lots of things which i believe are quite beneficial. i studied a bit(a few pages only), did unit 3 5 times, went to cooking class(which apparently is only in my mom's kitchen), became the transporter and so on and so forth. i hope that the next holiday will be just as good if not better.

well, sem 3 is up ahead, with more challenges of course and not to mention busyness. huhu.. i got ielts test and muet and imu interview if i'm not mistaken. though i'm glad that my contract as the president of psc will be over next sem, i don't think i will retire quite easily. i mean there are going to be huge loads for me before i quit. and after i quit, i'm pretty sure that i cannot let go of this entirely. just like husaini. i will still be involve in a way. heh. please pray that i can handle all of these. huhu..

okai now. i'm done. let the adventure begin!!

Friday, July 3

Ikan Tenggiri

Salam..
alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana semalam rezeki amat murah sekali. mula2 ada orang bagi durian. lepas tu dapat ikan tenggiri pula seekor. walaupun bukan untuk saya tetapi untuk bapa saya, ye lah kan, saya pun dapat merasa juga. untuk itu saya bersyukur sangat2.

hari ni nak cerita pasal ikan tenggiri tu lah. subhanallah, belum pernah saya lihat ikan sebesar itu secara live. selalunya tengok dalam tv, takpun dalam surat khabar. tetapi semalam, hah, seekor ikan yg besar dan berat. huu.. dan saya berpeluang untuk menyiang ikan itu. best. guna parang yang besar dan tajam, pastu letak shj pada ikan tu dah ada kesan. hiris sedikit sahaja dah terbelah banyak. gembira betul lah. excited. memandangkan excited tu semalam, hari ini saya post gamba je lah.


besar dan berat.

saya practice wat surgery. haha..




setelah dipotong2, masak lah.

Saturday, June 27

Nak beli kereta...

sebermula maka tersebutlah seorang lelaki yang baru sahaja mendapat kerja halal yang agak mewah. gaji sebulan dalam beberapa ribu ringgit jua. adapun lelaki ini diberi nama mat, oleh penulis cerita. mat baru sahaja tamat pengajian beberapa bulan, dan kini alhamdulillah dia mendapat kerja yang spesifiknya biarkanlah penulis sahaja manusia yang tahu.

untuk dijadikan cerita, mat merupakan seorang yang tersusun hidupnya. dia telah merancang perjalanan hidupnya sejak berusia 13 tahun lagi. " 26 gred, keje staun, beli kereta, pstu dalam umur 28 tu kawen, 29 anak sorang....eh, kawen dulu la..eh.." fikir mat di dalam hatinya ketika cikgu sejarah dia membebel di dalam kelas. jadi sekarang, setahun telah berlalu sejak mat mendapat kerjanya yang tetap. mengikut perancangan, tibalah masa nya untuk membeli sebuah kereta....atau pun kahwin.

maka mat pun memulakanlah pencarian kereta idaman nya. banyak kedai telah dia lawati, tetapi satu pun tidak memikat hati. sehinggalah dia tiba di satu kedai menjual kereta second hand dan terlihat sebuah kereta proton satria neo bewarna silver. harganya dalam berpuluh2 ribu juga. tapi masih dikira berpatutan. hati mat terpikat dengan ke'mantap'an kereta itu. dari itu, dia berniat untuk membeli kereta tempatan idaman nya tersebut.

namun begitu, pada masa yang sama, mat terlihat seorang awek yang merupakan..er.. salesgirl la senang cerita, di kedai kereta itu. hatinya juga turut terpikat pada ke'mantap'an wanita tersebut. hal ini menyebabkan mat berada dalam dilemma. perempuan ke...kereta ke..?

mat menjadi frustrated memikirkan hal ini. balik ke rumah, dia melakukan rutin hariannya seperti biasa. mandi, makan, berak....dan sebagainya. alah, macam biasa lah, need i explain more? cuma satu sahaja aktiviti yang tidak dapat dilakukan seperti biasa, yakni tidur. hal ini demikian kerana dia tidak dapat tidur lena. justeru, dengkuran dia tidak kedengaran oleh orang sebelah. walaupun perkara ini mungkin baik bagi segelintir masyarakat, namun ia bukanlah merupakan suatu perkara yang baik bagi mat. setiap malam, pasti dia termimpi2 dua pujaan hatinya itu. proton satria vs awek salesgirl.

tetapi alhamdulillah, Allah telah membantu dia. pada suatu malam jumaat, ketika mat membelek2 saluran televisyen, satu rancangan bernama halaqah telah menarik perhatian mat. tajuk perbincangan malam itu ialah "kahwin dulu". dari rancangan inilah mat dapat membuat keputusan. menurut salah seorang ahli panel, iaitu yang berbahagia ust badlishah alaudin: "nak kahwin kena ada 3 kunci. kunci pertama, kunci rumah. kedua, kunci kereta. ketiga, kunci pejabat". literally means, kalau kita mahu berkahwin, seelok-eloknya ada lah rumah untuk didiami kita dan isteri, ada transport dan kerja untuk menampung anak orang tu. jadi, memandangkan mat kekurangan satu kunci iaitu kunci kereta, maka dia telah membuat keputusan untuk membeli kereta dahulu sebelum 'membeli' salesgirl berkenaan.

bertukarlah mat daripada seorang yang sedang-sedang kepada seorang yang rajin gila-gila. gara-gara hendak memiliki sebuah kereta, mat bekerja overtime, part time, new straits time, time square, dan bermacam-macam lagi. ye lah, bak kata nenek mat, di mana ada kemahuan di situ ada jalan. di mana ada jalan, di situ ada eksiden. mat bercita-cita untuk membeli kereta itu dengan membayar secara cash.

setelah genap beberapa purnama, masa yang ditunggu-tunggu mat telah tiba. hatta, dengan gembira dan excited nya mat berjalan ke kedai tersebut, wallet nya tebal berisi dui kertas beberapa puluh ribu. kemudian dia berjumpa lah dengan salesgirl yang di cop kan sebagai bakal isterinya itu.

"ya, encik, boleh saya bantu?" tegur salesgirl itu sopan.
"err.. saya.. err.. nak beli kereta ni lah.." jawab mat gugup. jantungnya berdegup kencang sekali.
"owh, boleh2.. bla3..." explain gadis itu kepada mat tentang ciri2 kereta tersebut yang di akhiri dengan harga sebenar kereta itu.

mat mengeluarkan duit dari wallet nya yang gemuk. tangannya agak terketar2, masih tersipu2 berhadapan dengan awek itu tadi. kira punya kira, last2 skali.. ya Allah! tak cukup seringgit!!! aarghh!!!!

muka mat mula cemas dan agak kebengangan. ada ke patut? seringgit??

hajat hati mat mahu sahaja negotiate dengan awek itu untuk turunkan harga, tetapi, ego punya pasal, mat batalkan niat itu. terfikir pula untuk meminjam duit awek tu seringgit. huih, lagi la teruk. malu sial, pinjam duit awek tu kot.

"alamak ai, kejap ye, nk withdraw duit lagi sikit, kereta ni saya cop ni," mat cuba melawak dengan gaya cool walaupun nampak macam fool. awek itu menutup mulutnya menahan gelak. ayu la pulak jadinya. iman mat tergugat sekejap.

"ish, fokus!! kereta!! duit2!!" mat bermonolog seraya bergegas keluar.

tetapi malangnya, di sekitar itu tiada bank islam ataupun cimb mahupun maybank. mesin atm automatiknya tiada la juga. mat mula menghadapi simptom2 major depression. hati berkecai seperti kaca terhempas ke batu lalu di lenyek2 dengan bulldozer. mat hampir menangis. kerana seringgit, hajat nya untuk membeli kereta terbantut.

tiba-tiba, mat terlihat seorang pakcik peminta sedekah di tepi jejantas. aha.. satu bulb lampu pendaflour keluar secara ilusi nya dari kepala mat. dia mempunyai satu idea.

mat berlari-lari anak ke arah pakcik itu, hatinya melonjak2 keriangan kerana harapan nya masih cerah.

"assalamualaikum pakcik. err.. pakcik2.. ada seringgit tak? saya nak pinjam. esok saya bayar balik," kata mat dengan penuh sopan santun, walaupun perkataannya di ucapkan terlalu laju.

"waalaikumussalam.. awak nak buat apa seringgit? belum pernah orang minta duit dengan peminta sedekah," jawab pakcik itu gaya lemah. ye lah, takkan nak minta sedekah bersemangat pula. kantoi la.

"saya nak beli kereta," jawab mat ringkas, membiarkan keterangan pakcik itu tadi.

pakcik itu dengan pantas menyeluk sakunya dan menghulurkan dua keping wang seringgit seraya berkata, "beli kat pakcik satu ye?"

Tuesday, June 23

Aih, Rejab dah?

Salam alayk.
sedar tak sedar, nak sedar ke tak nak sedar, tanpa disedari atau dengan disedari, masa berlalu amatlah pantas, laju, deras, pikap dan mantap sekali. sekarang ini sudah pun masuk 1 rejab 1430 hijriah. subhanallah.. tak lama lagi, datang lah bulan puasa, yakni bulan ramadhan almubarrak (bagi muslimat yang masih lagi belum habis ganti puasa, ha, apa lagi, habis2 kan lah cepat). untuk post kali ini, saya ingin menyeru para muslimin muslimat mukminin dan mukminat yang membaca blog saya ini untuk sama2 kita tingkatkan amalan kita, lebih2 lagi di 3 bulan yang amat mulia dalam islam ini.








akhir kata, saya tiada banyak idea untuk menulis panjang. mesej sebenar saya, tingkatkanlah amal ibadat kita bersempena bulan rejab ini(lepas tu syaaban pulak, ramadhan pulak ).
wallahualam. hoho..

Friday, June 19

Nasik Ayam saya..

Salam.
ya, inilah post pertama untuk categori masak memasak. untuk intro tentang latar belakang memasak, lain kali sajalah saya buat post baru. pada hari ini saya ingin berkongsi ilmu tentang satu resipi yang baru saja saya pelajari hari ini, iaitu seperti yang tertera di atas. nasi ayam lah.

Bahan2 yang diperlukan (baca: anda tentukan sukatan dia sendiri mengikut kehendak anda, ini yang saya masak tadi saja):
  1. ayam seekor belah 4.
  2. bawang2an. (bawang putih 3 ulas, merah 2) - bahan B(dihiris halus)
  3. halia sedikit. - Bahan B juga, maka dihiris halus juga
  4. cinnamon sedikit. - Bahan A
  5. bunga cengkih 2 batang. - Bahan A
  6. bunga lawang 1 - Bahan A
  7. buah pelaga 3 biji- Bahan A









Cara2 memasak:
  1. letak periuk yang besar mengikut sukatan masakan anda di atas stove. pasang api. letakkan sedikit marjerin sebagai pengganti minyak.
  2. masukkan bahan2 A ke dalam periuk dahulu, diikuti bahan2 B. tumis sehingga anda terhidu satu aroma yang best.
  3. angkat periuk tersebut dan masukkan air sehingga 3/4 penuh. masukkan ayam kemudian letakkan kemabali atas stove. masukkan daun sup. tambah garam secukup rasa. haa.. tunggu la sampai ayam tu masak. untuk mengetahui sama ada ayam tersebut sudah masak atau belum, sila lihat urat pada paha ayam tersebut(bukan ditempat yang banyak isi, tetapi yang dekat dengan lutut). sekiranya urat telah putus, maka ayam itu ternyata telah masak.
  4. sementara itu, rendam la salad dan tomato di dalam air garam untuk membuang chemical2 yang mungkin ada pada sayuran tersebut. anda juga sudah boleh menyediakan beras untuk dimasak.
  5. scoop beras mengikut keperluan pemakanan. basuh. (tips daripada ibu: baca ya wadud ketika membasuh beras, insyaAllah dengan rahmat Allah dan berkat zikir asma ul husna itu, orang yang memakan masakan kita itu akan menyayangi kita.) cara membasuh beras pada pendapat saya sudah diketahui semua. jadi tidak perlulah saya mengajarnya juga.
  6. sesudah anda berpuas hati dengan basuhan beras tersebut. masukkan air dalam rice cooker mengikut standard sukatan beras yang anda gunakan. cara yang sama untuk memasak nasi lah. setelah mendapat sukatan air yang bersesuaian untuk memasak nasi dengan sempurna, tuangkan air tersebut kedalam satu bekas, untuk mengetahui sukatan air. jika anda ingin menggunakan beaker pun boleh, lagi senang anda mengambil bacaan air. setelah mengetahui anggaran volume air yang digunakan, curahkan air tersebut ke dalam sink. kita tidak ingin menggunakan air tersebut untuk memasak nasi.
  7. kembali kepada sup ayam anda. apabila ayam sudah masak, tutuplah api. ambil sup ayam ini mengikut sukatan air yang anda perlukan untuk memasak nasi. faham ke? kemudian masukkan sup ini kedalam rice cooker. jadi makna nya instead of air paip, kita akan menggunakan sup ayam untuk memasak nasi. selepas itu, masaklah nasi cara biasa.
  8. keluarkan ayam dari sup satu persatu, make sure anda tos kan dulu ayam tersebut. letakkan di dalm satu bekas yang kering.
  9. lumurkan kicap manis cap adabi(atau sebarang cap sekali pun) pada ayam tersebut - kita akan marinate ayam ini dengan kicap manis. tinggalkan beberapa minit. sementara menunggu, anda bolehlah mengeluarkan timun daripada peti sejuk,kupas kulitnya kemudian basuh. (tips lagi: nak basuh apa2 sekali pun, jangan lupa SELAWAT). basuh juga tomato dan salad tadi satu persatu, kemudian toskan. susun salad diatas pinggan, hiris timun dan tomato dan susun mengikut kreativiti masing2 bersama2 salad.
  10. ayam anda sudah sepatutnya bertukar warna (white to black) sekarang. panaskan kuali dengan minyak, goreng ayam tersebut sehingga garing. tidak perlulah lama kerana ayam2 ini sudah pun masak.
  11. setelah sudah, potong ayam menjadi bahagian2 yang kecil dan boleh dimakan dengan senang.
  12. hidang dan makan.
sos kicap yang terdapat dalam gambar ini merupakan sos kicap pedas secret recipe ibu saya(sebab itulah tiada sos berwarna merah). beliau masih belum menurukan ilmu itu kepada saya. hohoho...

sekian terima kasih. selamat mencuba~

nota kaki: jika anda ingin mencuba makan sahaja, tetapi tidak ingin cuba memasak, jemput lah ke rumah. huhu..

Monday, June 15

Pangkat ke Duit?

Salam alayk.
alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dgn limpah kurniaNya, kita dapat menikmati segala nikmat yg Allah berikan kepada kita. Selawat serta salam ke atas junjungan besar kita, rasulullah s.a.w. (ayat skema intro)

Merujuk tajuk di atas, apakah yg kalian fikirkan? seandainya kalian ada dua pilihan. konon-kononnya raja nak bagi antara dua tu la. yang mana menjadi pilihan? pangkat ke duit sejuta ringgit? hmmm......

kalau dapat duit sejuta ringgit, macam2 boleh buat, macam boleh beli. jd jutawan. masuk list orang terkaya di malaysia. best kan? kalau dapat pangkat? boleh buat semua tu? tak boleh. betul x?

tapi, fikir balik. kalau ada pangkat diraja, maknanya kita ni dekat dengan raja la juge, kan3? so, terasa mulia la sikit. duit tu comes later. of course. takkan orang dapat pangkat diraja ni miskin pula. sungguh tidak logik. jadi, pangkat itu lebih tinggi dan lebih penting daripada duit. adakah begitu?

YA!

pangkat itu lebih tinggi daripada duit. maka pilihlah pangkat kalau ditawarkan. oke, selesai lah sesi intro untuk post saya pada hari ini. marilah kita masuk kepada isi.

kalau pangkat disisi raja itu mulia, begitulah juga pangkat disisi Allah swt. malah berjuta2 kali ganda lebih mulia kalau pangkat atau darjat di sisi Allah. kalau dapat darjat yang tinggi daripada Allah, pahala tu tidak lagi menjadi isu, bukan begitu? dan darjat disisi Allah ini bukan dikira dengan pangkat yang kita dapat di dunia, bukan pada title Dr., Ir., Ar., Dato' dan sebagainya. tetapi berdasarkan iman dan takwa kita kepada Allah. oleh sebab darjat di sisi Allah ini lebih penting daripada pahala, usahakanlah menaikkan pangkat di sisi Allah. bagaimana? banyak caranya, tinggikan amal soleh. kita sudah tentu biasa mendengar hadis tentang pergi ke masjid. sesiapa berjalan ke masjid, setiap dua langkah itu akan dihapuskan dosa dan dinaikkan darjat. begitulah lebih kurang, insyaAllah.

antara cara yang lain ialah bersabar apabila ditimpa musibah.

-to be continued-
"Lihatlah kepada apa yang dikatakan, jangan lihat kepada siapa yang berkata," - Saidina Ali k.w

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails