Saturday, August 7

Kenapa susah2 hilangkan kesenangan untuk dapatkan kesenangan?

Pak Ali (bukan nama sebenar) merupakan seorang nelayan professional. jika dibandingkan dengan kawan2nya, tiada siapa mampu menandingi skill pak ali menangkap ikan. dari menebar jala hingga lah bergelut dengan ikan2 yang bersaiz gergasi seperti ikan keli wels. memang hebat pak ali ni. dia tinggal berdua-duaan bersama isterinya, Mak Ali (pun bukan nama sebenar juga) di sebuah perkampungan nelayan di salah sebuah negeri di malaysia. semua orang kampung itu sangat menghormati dan menyegani pak ali. sehinggakan ketua kampung, kalau terserempak dengan pak ali, beliau akan...akan....bow.   .........   :| 


memandangkan pak ali ialah seorang nelayan yang sangat mantap, dia mempunyai ramai kawan, yang mana salah seorang daripadanya diberi nama Pak Abu. Pak Abu, kalau hendak dibandingkan dengan pak ali, memang kalah tanpa bertanding-lah. pun begitu, pak abu berada di tempat kedua dalam ranking Nelayan Professional Kampung Nelayan. mereka ni memang akrab sejak kecil lagi. dibesarkan bersama-sama, masuk ke Akademi Nelayan juga bersama-sama, gred juga bersama-sama. malah, mereka pergi haji pun bersama-sama dengan tabung haji. alhamdulillah.....    boleh dikatakan, hampir segala benda yang mereka buat, pasti bersama-sama kecuali perkara2 yang sangat private-lah (aku tak nak describe -pen). disebabkan keakraban ini, mereka sering berganding bahu turun ke laut untuk menangkap ikan. dan apabila mereka ini bekerjasama, pergh, hasil tangkapan mereka sudah pasti akan mengalahkan hasil tangkapan nelayan2 ganas dalam Deadliest Catch di Discovery Channel. mereka pernah di offer untuk didokumentasikan, untuk dimuatkan dalam rancangan tersebut, tetapi pak ali menolak, kerana dia tak tahu cakap omputih. kecek kelate buleh ar siket2 (note: pun begitu, tidak bermakna pak ali tinggal di kelantan. orang arab mesir pon boleh cakap kelantan apa..)




pada suatu hari minggu, seperti biasa, pak ali tidak turun ke laut. hari minggu adalah hari untuk dia beristirahat. duduk2 ambil angin di wakaf yang terbina berdekatan rumahnya yang..ok-lah juga, tak usang sangat. duduk2 bersama mak ali, melihat daun2 kelapa menari ditiup bayu laut. kadang-kadang buah kelapa gugur ke bumi. itu pun diorang tengok juga. yelah kan, astro takde, nak tengok apa lagi. duduk2 menghisap rokok daun sambil membaiki jalanya yang diberi nama Ali. biasalah, setelah seminggu bekerja kuat, Ali pasti akan 'luka' di sana sini. dan pada hujung minggu lah dia di service supaya mampu berkhidmat untuk pak ali sepanjang minggu hadapan. kadang-kala pak abu datang ke wakaf pak ali untuk minum kopi cap kapal api ataupun teh cameron highlands bersama2nya. sambil menikmati air, mak ali selalunya akan menghidangkan scone ataupun apple pie ataupun custard pudding untuk mereka berdua. tetapi pada hari itu, mak ali menghidangkan cucur udang sahaja, dibuat dari hasil tangkapan udang mereka semalam. setelah lama angin menjadi background music mereka tanpa bunyi lain, pak abu memecahkan kesunyian dan memulakan dialog. 


"kita ni pak ali, dah lama jadi nelayan," 
"emm. betulbetulbetul," jawab pak ali ringkas
"sejak dulu lagi, kita asyik dok tangkap ikan. lama dah." sambung pak abu lagi. pak ali hanya menjeling kawannya, hairan. 
"lama dah kita jadi nelayan ni pak ali...." 
"kau nak cakap apa sebenarnya ni? nak pencen ke? " pak ali memotong sebelum sempat pak abu menghabiskan ayatnya.
mata mereka berdua bertemu. senyap. 2 saat kemudian mereka tertawa terbahak2 tanpa sebab. penulis juga tidak tahu mengapa. tapi takpe lah, mereka orang lama dan juga sudah berkawan lama. mesti ada sebabnya tu. mak ali yang ralit melayan lagu system of a down menggunakan sony walkman yang dimenanginya dalam satu cabutan bertuah langsung tidak mengendahkan kedua2 lelaki tersebut. kepalanya terhangguk2 mendengar lagu toxicity. DISORDER! DISORDER! DISORRRDE~R! 


"kau tak nak beli bot baru ke? yang lagi besar," pak abu bertanya setelah ketawa mereka reda.
"buat apa beli bot baru? bot tu boleh pakai lagi. bot besar buat apa?" 
"kalau beli bot besar, boleh tangkap ikan lagi banyak," 
"buat apa tangkap ikan lagi banyak? tak cukup ke yang selalu dapat?"
"kalau tangkap ikan lagi banyak, lagi banyak ikan boleh jual, lagi banyak dapat duit," jawab pak abu tanpa menghiraukan soalan kedua pak ali tadi.
"buat apa duit banyak?" tanya pak ali, masih tidak berpuas hati.
"kalau ada duit banyak, boleh beli bot yang lagi besar, 2 3 buah, lepas tu lagi banyak dapat ikan, lepas tu banyak boleh jual, lepas tu dapat banyak duit, lepas tu boleh tambah bot lagi, lepas tu..."
"tak payah la susah2 pak abu," sekali lagi, pak ali mematahkan hujah pak abu di tengah2 jalan. 
"laaa, nanti senang hidup kau pak ali.." kata pak abu, penuh harapan. 
"aku dah hidup senang dah sekarang ni. buat apa aku nak susah2 hilangkan kesenangan yang aku ada untuk dapatkan kesenangan?" tanya pak ali.
zreett~ ternyata pak abu terdiam seribu bahasa. tajam benar soalan pak ali. setajam muncung ikan todak. 



hah, cuba korang jawab soalan last pak ali tadi. kenapa susah2 hilangkan kesenangan untuk dapatkan kesenangan? korang pun sama dengan angan2 pak abu. korang study sungguh2, lepas upsr masuk skolah menengah, sungguh2 lagi, pas pmr. pstu sungguh2 untuk spm, lepas tu masuk university, susah payah lagi, kerja. susah payah lagi, nak naik gaji and the cycle continues. korang nak kejar apa sebenarnya? apa matlamat korang? kalau tak belajar kan dah senang hidup. boleh rilek je. kenapa korang susah2 hilangkan kesenangan ni untuk dapatkan kesenangan hidup yang tak tahu mana ending nya? hoho. sila jawab ye. kalau ada reply, post ini mungkin akan ada second part, berdasarkan jawapan korang. 


sekian. 

2 comments:

ms. nade said...

hhmmm..kenape ekk?
kalau la semua susah2 tu dibuat utk jalan Allah ade logk jgk utk kite dptkan jannah..

Amirul said...

hehe. itu lah point nye.
reflect balik. yang selama ni kita dok susah2 ni adakah nk kejar dunia, or akhirat? huhu..

"Lihatlah kepada apa yang dikatakan, jangan lihat kepada siapa yang berkata," - Saidina Ali k.w

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails