Tuesday, December 30

Am i turning to vampires??

haha.. as appealing as the title sounds, i think i'll pass.. i watched twilight movie for, like, more than 5 times? (lols).. and i remember the part bella went to edward's house. he brought her to his room and then she noticed that there was no bed in it. and edward said " i dont sleep".

YES - simply indicated that vamps dont sleep!







good. i am two characters in twilight.


now, on to the real thing. and straight to the point...

I CANNOT SLEEP!!!!!
and this bugs me everynight. i have sleep disorder. yes, sleep disorder. no matter what time i go to bed, i just cant close my eyes. i mean, i could but i'm awake. wide awake. awake as in you listen every slight movement around you. awake as in you can check the time. and i do that everytime. checking the time.

after 3a.m i usually asleep. thank god. but last night was the worst. i was awake up to 4.30 a.m.

*sigh*

Sunday, December 28

Salam Maalhijrah


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Makin jauh perjalanan, makin dekat kematian. Makin kurang pula keupayaan. Hanya iman dan keyakinan mampu mengayuh perahu kehidupan, penuh ketenangan, menempuh ujian. Tuluslah dgn TUHAN, teluslah sesama INSAN. Berhijrahlah kita ke daerah kebaikan.SELAMAT TAHUN BARU 1430H

Wednesday, December 24

yeay!!

ahaha..i'm hepi today.
excited.
met kakawa.
talking bout spending time together(dgr tchr cakap2).
its been at least one year since i saw her face.
and hoping for another meeting.
anywhere.
ahaa...
lols..

am missing her already.
now.

Tuesday, December 23

Renungan sejenak~

Assalamualaikum..

"Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat... Tpi, byk pula dugaan yang datang.. Kadang2 kita minta cerdik, tapi, masalah pula yang bertandang... kadang2 kta minta kebahagiaan, tetapi, huru hara pula menjelang...
Dugaan menjadikan mental kita kuat, masalah menjadikan kita berfikir, huru hara menjadikan kita tabah...
SUBHANALLAH.. Betapa Hebatnya ALLAH itu.... semuanya ada hikmah.. Kalau lah manusia tahu hadis ini.. " Telah berkata Jibrail a.s: " Wahai Tuhan, Engkau smpaikanlah hajat hambaMu, maka Allah berfirman : " Biarkan hambaKu itu... kerana Aku mencintai rintih suaranya"..... - Anas ibn Malik r.a

Friday, December 19

kelante~

salam..
aduuh.. da baper hari aku x postkn benda dlm blog ini..
due to x de nyer modal dlm kepala..
maka.. marilah kita..
belaja bahase kelate lagi~~

murid2..
hari ini kita akn belaja beberapa pekataan dlm bahasa kelantan..

  1. aku, saya - sayo, ambo, kawe, aku
  2. kau, awak - demo, mu, awok
  3. dia - dio, kawe tu
  4. mereka - set yo, set tu, pok tu
  5. apa - gapo
  6. siapa - sapo dio, soyo(lbih pendek), podio, sapo
  7. dimana - mmano
  8. mengapa - bakpo
  9. bagaimana - gano
  10. bila - bilo, maso mano
sekian, wallahualam..

Monday, December 15

Kedahsyatan Neraka~

Assalamualaikum

Untuk dikongsi, betapa kasihnya Rasulullah kepada umatnya....Yazid
Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi
saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,
maka ditanya oleh nabi s. a. w.: "Mengapa aku melihat kau berubah
muka?"

Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman daripadanya."

Lalu nabi s. a. w. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat jahannam."

Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun,sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur'an itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api.
Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."


Nabi s. a. w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?" Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s. a. w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?" Jawab Jibrail: "Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s. a. w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?" Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."Maka nabi s. a. w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu,sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s. a. w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar nabi saw bersabda: "Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?" Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu." Kemudian nabi s. a. w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s. a. w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali
untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yg Lalai")


Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua. .

(dipetik drpd blog sahabat saya , abdul muiz.)

Friday, December 12

Nafsu~

Salam alayk... hari ni nk ckp plak psl level2 nafsu..
al-quran ade menyentuh psl level2 nafsu nie..
ader 5..

  1. amarah - paling rendah dan keji di sisi Allah, merupakan nafsu yg sentiasa menyuruh ke arah kejahatan dan gembira apabila melakukan kemungkaran.
  2. lawwamah - nafsu pd seseorang yg mana dia merasakan dia x patut melakukan kemungkaran dan kemaksiatan yg sememangnya dicegah oleh Allah s.w.t. adapun sekiranya dia melakukan dosa itu, dia akan mencela dirinya dan amat menyesali perbuatannya. dia bergantung pada kekuatan iman apabila ditimpa ujian.
  3. mulhamah - seseorang yg berusaha menghakis sifat mazmumah dan menggantikannya dgn sifat mahmudah.
  4. mutma'innah - seseorang yg suci dan bersih jiwanya.
  5. radhiah, mardhiyyah dan kamaliyah - martabat yg lebih tinggi yg hanya di capai oleh org yg mempunyai nafsul mutma'innah..

-dipetik dan diedit from berita harian -

Tag lagi... adoii..

maka pada hari ini sy di tag pulak oleh dayat master..x buat kang kecik ati plak ex-budak dormku ini..haha...

Tagged by Dayartmaster

01. what is the most important thing in your life ?
~my life

02. what is the last thing you bought with your own money
~ Devil May Cry 4 PC DVD game

03. where do you wish to get married ?
~ aloh laa.. kt umah pengantin pompuan rr..

04. how old do you think you will get permanently owned by your lover ?
~heh?? apekah?

05. are you in love ?
~ define love first, then only i can answer
,
06. where was the last restaurant you had dinner at ?
~ dinner?? emm.. i forgot the name,but it's a restoran ikan bakar rr..

07. name the latest book you bought ?
~ haiyo.. the fetch (bought this a long time ago, but still havent finish reading due to the un-sedap-ness of the jalan cerita)

08. what is your full name ?
~ amirul mukmin bin mohd radzuan bin mohamad bin omar bin.. x tau da.. IC x nk ke?

09. do you prefer mother or father?
~ both

10. name a person that you really wish to meet in your real life for the first time?
~ kawa

11. christina or britney?
~ neither

12. do you do your own laundry?
~ oh yeah, why not?!

13. the most exciting place you want to go?
~ lemme see... err.. ireland? hehe

14. hugs or kisses ?
~ both!

15. point out five things about the person who tagged you
~ lari laju
~ smart (hoh, buleh dh belanje nie..)
~ nice..
~ byk surat diterima drpd unknown
~ heh, cukup rr tue..

16. eight things i’m passionate about
~ my laptop
~ gamesssss
~ internet
~ music
~ usrah
~ jwpn skema lg - dakwah.. waa..
~ makan

17. eight books i have read recently
~ The Bloodline cipher - the best!
~ Murder is easy - boring
~ Asas-asas islam - mantap!!
~ The Fetch - x abes lg.. tp since i dont read a lot of books, boley laa..
~ Edexcel Biology
~ Edexcel Statistics
~ Edexcel Chemistry
~ haa.. asas2 pembangunan insan.. ehehe

18. eight songs i’ve been listening over and over again
~ dear god - avenged sevenfold
~ beast and the harlot - avenged sevenfold
~ november rain - guns n roses
~ never there - cake
~ hard times come easy - ritchie sambora
~ my way home is through you - my chemical romance
~ sanakhudu - tariq jabir
~ amrullah - mu'adz

19. eight things i learned this year
~ how to play DMC4
~how to play red alert 3
~ biology
~ chemistry
~ core maths n statistics
~ islamic studies
~ meeting!!!
~ tag orang.. heh


20. persons you tag
~ kam!!
~ kakak nurnawwar
~ 4teen
~ leeyana
~ eka
~ dojot


cukup rr... letih dah..

Kata majmuk??!! and penguat...

ahaaa.. maka pada hari ini.. sperti yg dijanjikan.. pada kelas kita yg kedua utk mari belaja bahase kelate... kita akn belajar kata penguat khas yg digunakan oleh ore kelate.. hehe.. adapun kata penguat sperti sangat, amat, sungguh dan sekali itu kadang2 guna jgak.. tp utk words berikut dia ader penguat sniri.. yg mmbawa maksud sgt...

p/s: semua dibawah mmbawa mksud sgt kpd perkataan dlm kurungan..

  1. manih lleting (manis)
  2. mase pughik (masam)
  3. tawa hebe (tawar)
  4. basoh jeruk (basah)
  5. busuk banga (busuk)
  6. hapok kohong (hapak)
  7. hacing ppeghak (hancing)
  8. gelak gelemak (gelap)
  9. lembek lote (lembik)
  10. kecek beleh (kecil)
  11. besa bbah(besar)
  12. bolok pok (err... cane nk define ek? waa.. aku x tau jgak..)
  13. panje jjelo (panjang)

haha.. cukup stakat tu dlu.. byk2 x masuk jgak..ahahahaha...
next : words~

Wednesday, December 10

Double Tag

Adoyai.. arakian.. aku telah di tag secara serentak oleh 2 orang.. kak nawar, n 4teen.. ' time kaseh' la ek...

Tagged by Nawa'baek'..

1. What is the relationship of you and him/her?

Relationship. As you increases by one unit, him/her will also increase by 1.45 unit

2. Your 5 impressions towards him/her.

  • impressed
  • impressive
  • impressionable
  • impressionism
  • impressible

3. The most memorable things he/she had done for you.

That thing you do - the wonders~ haha

4. The most memorable things he/she have said to you?

Things I'll never say - avril lavigne~ wahaa

5. If he/she become your lover, you will..

become his/her lover

6. If he/she become your enemy, you will..

become his/her enemy

7. If he/she become your lover, he has to improve on his/her..

improvement

8. If he/she become your enemy, the reason is..

heh.. kerna dia menyekutukan Allah

9. The most desirable thing to do on him/her is?

belasah smpai mati

10. The overall impression of him/her is..

please refer question 2

11. How do you think the people around you will feel about you?

ask them la.. how should i know

12. The character of you for yourself is?

Oro??

13. On contrary, the character you hate of yourself is?

(amik jawapan kak nawa)Oh?Being emo.cepat kau pergi aku benci

14. The most ideal person that you wanne be is

Myself

15. For the people who likes you, say something about them?

walalawei, ade ke?

16. 10 people to tag?

1. Fatin 4teen!!

2. Hisham

3. Farhan Paan

4. Liyana

hoh.. da x cukup orang.. aku tgk org len cam da buat sumer soalan nie..

17. Who is no. 2 having relationship with?

hek... ngan almec kot..

18. Is no. 6 a male or female?

none - as it does not exist

19. If no. 3 and no. 5 were together, would it be a good thing?

owho, no,no,no,no... sian rr dia..

20. How about no. 5 and no 6?

haha.. very good~

21. What is no. 1 studying about?

Medicine

22. Is no. 4 single?

hoh.. dia playgirl! ahaha

23. Say something about no. 3.

Selamat maju jaya~~


-end-



Tagged BY 4teen pulak.

Here are the rules ;

1. List these rules on your blog.
2. Share 7 facts about yourself on your blog.
3. Tell 6 unspectacular quirks of yours.
4. Tag 7 people at the end of your post by leaving their names as well as links to their blog.
5. Link the person who tagged you.
6. Leave a comment for each blogger.


* * * * * FIRST * * * * *

done oredi..

* * * * * SECOND * * * * *

hoh.. i wrote 15 oredi.. go n read laa.. post lame2

* * * * * THIRD * * * * *

huish.. ni ape nie..? membuka pekong di dada ke?
  1. i walk very fast sometimes that i have to cling to something to brake
  2. owh, u shud see my handwriting!
  3. i can sleep while standing still if i'm sleepy but cannot sleep no matter how soft and comforting the mattress is if i'm not
  4. it is easier for me to fall asleep while sitting on the chair rather than it is while sprawling on the bed
  5. i cannot look poeple in the eyes when i'm talking to them

* * * * * FOURTH * * * * *

Hisham
Paan
lee yana
Dr. Najka
Dojot!!
Kakak Nurnawwar

* * * * * FIFTH * * * * *
da link lamer da...

* * * * * SIXTH * * * * *

comment.. ermm.. da pnah buat at each blogger.. kira rr tu en? haha..


Tuesday, December 9

Phrases

aku tgk blog leeyana, dier cam promote utara, phtu blog 4teen, dier promote borneo lak.. maka atas permintaan 4 teen jgak.. plus, aku tgh boring2.. nk update blog x de modal lg nk tulis artikel dkwah.. jd.. mari blaja bahaser kelate!!

berikut merupakan beberapa phrases yg selalu diucapkan oleh ore kelate.. (at least aku ckp jgak rr..)

  1. gano boh??
  2. huk aloh laa..
  3. mapuh g, caro apo aku..
  4. ho phtu gak?
  5. bereh~
  6. nnamo rima?

x leh nk pk byk2.. lenkali plak.. utk mksud.. sila rujuk maner2 org kelate yg berdekatan anda.. ahaha..

next lesson : kata jamak dan penguat.

Saturday, December 6

Live life to the fullest..

one fine day...

dua org rakan x tau aper nk buat musim cuti nie.. maka kebetulan mereka pon
same2 lah online kt ym..
berikut merupakan perbualan mereka..


Ani : salam alayk..

Nana : wa alayki salam..

Ani : hoho.. awk wat aper nie cuti2 nie..? x boring ke..?

Nana : emm... ntah rr.. mcm2 jgak.. merata dunia da pegi.. phtu bace buku jgak lg.. on9.. fs.. blogging.. dan sewaktu dgn nyer.. awk lak?

Ani : hmm... agak bosan rr..x de g mane2.. dk umah pon x de aktiviti byk sgt..

Nana : ahaa.. sian.. u live only once, so live life to the fullest..

Ani : byk kali da dgr benda tue.. tp x reti jgak pon nk laksanakan. awk ckp gtu nie.. cuba define sket.

Nana : alaa.. haha.. org laen ckp tu laen mksudnye.. suruh enjoy rr.. jgn moody2 sgt.. tp meh nk ckp maksud sebena dier.. live life to the fullest en? meh sini nk ckp..

Ani : ckp je la cepat.. wat saspen plak..

Nana : ye la.. nk ckp rr nie.. jgn nyampuk.. bg sy.. amik ape yg dibace stiap kali solat.. doa iftitah.. iftitah ni ikrar kite.. inna solati, wa nusuki, wa mahyaya wamamati, lillahi rabbil alamin.. sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku, kerana Allah taala.. kita da ckp hidup kita ni utk Allah.. so, to the fullest means, fulfill rr ikrar kita nie.. hidup kerana Allah.. bukn nk enjoy jer..

Ani : o0o.. cane nk fulfill ek? lg satu.. iftitah ni sunat je kn? kalo x bace x pe jgak kn..? so kalo x bace x ikrar rr mksud dier??

Nana : erkk... mmg rr sunat.. tp kn.. sbenanyer.. kalo x bacer pon.. tetap kite kena wat jgak.. sbb b4 kita lahir lg.. kita da berjanji ngan Allah da.. bahawa kita x kn syirik kpd Allah.. plus.. kan da blaja dlm ctis.. ISK lg.. surah az-Zariyat tue.. tujuan manusia dicipta..

Ani : owho.. ye2.. "sesungguhnya Aku tidak menciptakan manusia dan jin itu selain utk beribadah kepadaKu". yg tue ke?

Nana : haah.. yg tue la..huu.. mknenyer kita ni mmg diidupkan utk mengabdikan diri kpd Allah je la..

Ani : so mknenyer, live life to the fullest ni ibadat je la 24/7 x benti2? smayang, zikir, bacer quran sumer..camtu?

Nana : kalo boleh wat cmtu alhamdulillah.. try rr.. sy yakin x leh.. ye rr kn.. dlm kelas sumer.. x de de nk zikir.. time dgr lecture.. wujudnyer lg manusia laen.. setan lg...awk x bace ke blog paan? kn dier da post psl munafik tue..

Ani : paan? paan maner nie?

Nana : alaa.. paan.. x knal? yg hensem2 tue.. suare dier best.. kalo dier nyanyi mmg mantap..

Ani : ooo.. yg nyanyi maser sukaneka sumer tue ek? laa tu ke paan.. owho.. ok2.. ape blog dier?

Nana : http://ahmadfarhanagusalim.blogspot.com/2008/11/yes-paan-u-r-s0-munafiqn0-doubt-at-all.html
g rr tgk.. huhu..eh tp kan..aper yg awk ckp td tu btol jgak.. ibadat 24/7

Ani : ok, nnt sy tgk.. aik..tadi awk ckp x leh.. mula nk konfius nie..

Nana : ibadat ni bukan solat zikir je.. sumer benda yg kita buat dlm sehari boleh jd ibadat..tu la care nk live life to the max nyer.. jdkn sumer yg kita buat dlm sehari sbg ibadat..

Ani : ooo.. paham da, paham da. mknenyer kita g kelas ke.. ym ke, blogging ke, tgk tv sumer tue.. kena jd kn ibadat rr.. kn? camtu ek? :D

Nana : innamal a'malu binniat.. huu.. niat rr kerana Allah.. nk mkn kerana Allah.. bacer doa makan..phtu ikut sunah nabi maser mkn.. dpt pahala..ibadat da tu..nk g kelas sbb nk tuntut ilmu kerana Allah.. phtu ikut adab2 blaja... ibadat lg.. senang jer nk ibadat nie.. kita sniri yg suka menyusahkan diri sniri.. kalo nk ikutkn, start kita bgn tdo, smpai kta tdo balik.. sumer tu boleh ditransformkan jadi ibadat..

Ani : ok.. tu sy faham.. ni yg tv sumer nie..? caner? tgk tv kerana Allah? cam pelik jer..

Nana : tgk rr benda2 yg berfaedah cam alkuliyyah.. pstu ym tu ym laa.. dkwah kot ym..niat nk silaturrahim ke.. dpt da pahala. then elakkan rr menugmpat n sewaktu dgnyer.. blogging pon samer rr.. try jdkan sumer kerana nk tegakkan islam n kerana Allah..manfaatkn segala kemudahan.. cmtu rr..

Ani : ooo.. ok2.. da faham.. so live life to the fullest a.k.a max nie.. kita jdkan semua keliling kita sbg alat utk ibadat n tegakkan ajaran islam.. gtu?

Nana : haa.. camtu laa lbey kurang.. huhu..

Ani : pstu dgr lagu sumer tu x leh rr..? hiburan2..

Nana : emm... hiburan x salah, asalkan jgn melalaikan n x melanggar syarak. huhu.. teringt lak lagu raihan..mari berhibur..

Ani : yg mane? berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah, hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah~ yg tue..?

Nana : adoyai.. dier nyanyi la plak.. yg tue la.. huhu...

Ani : camne yg x melalaikan tue..?

Nana : ye rr.. nk dgr lagu tu dgr rr.. phtu kalo org da ngaji.. nk masuk waktu solat, tutup rr lagu tue.. g siap2 nk solat.. jgn rr org tgh azan pon still dgr lagu.. lalai rr tue..

Ani : owho.. gtu ek? emm.. ok2.. sy akn try.. eh, mak sy pgl rr.. hehe.. peluang ibadat nie.. time kaseh ek sbb share sumer nie.. sy nk gile x tau nk wat aper cuti.. huhu..

Nana : same2.. kita samer2 rr tego menego.. saling igt mengingati... okeyh..


- abes citer -

Tuesday, December 2

Farewell...

"You know i've seen a lot the world can do
And it's breaking my heart too
'Cause i never wanna see you sad, girl
Don't be a bad girl
But if you want to leave
Take good care
Hope you make a lot of nice friends out there
Just remember there's a lot of bad everywhere
Beware"
-Wild world; Mr.Big-
"When you're gone
The pieces of my heart are missing you
When you're gone
The face I came to know is missing too
When you're gone
The words I need to hear to always get me through the day and make it ok
I miss you"
- When You're Gone; Avril Lavigne-

"So remember goodbye doesn't mean forever
And remember goodbye doesn't mean we'll never see each other again"
- Goodbye; Bread-

" when you go
just know that I will remember you
if living was the hardest part
we'll then one day be together
and in the end we'll fall apart
just like the leaves change in colors
and then I will be with you
I will be there one last time now"
- It's Not a fashion statement, it's a deathwish; My Chemical Romance-

" And without you is how I disappear,
And live my life alone forever now."
- This is how i disappear; MCR-

" When you go
Would you even turn to say
"I don't love you
Like I did
Yesterday"
-I don't love you; MCR-

" What's the worst that I can say?
Things are better if I stay
So long and goodnight
So long and goodnight"
-Helena; MCR-

"We're damned after all.
Through fortune and flame we fall.
And if you can stay then I'll show you the way,
To return from the ashes you call.
We all carry on (We all carry on)
When our brothers in arms are gone (When our brothers in arms are gone)
So raise your glass high
For tomorrow we die,
And return from the ashes you call."
-Mama ; MCR-

" It's been eight bitter years since I've been seeing your face.
(Ba-ba-ba, ba-ba-ba)
And you're walking away, and I will die in this place."
-Kill all your friends; MCR-

Sunday, November 23

4 perkara

Empat perkara apabila diberi Allah maka xkn di tegahkn 4 perkara laen..


  1. Apabila diberi Allah bersyukur, maka tidak akan ditegahkan bertambah nikmatnya
  2. Apabila diberi Allah taubat, maka tidak akan ditegahkan kabulnya atau diterimanya taubat
  3. Apabila diberi Allah istikharah, maka tidak akan ditegahkan kebajikan
  4. Apabila diberi Allah musyawarah, maka tidak akan ditegahkan kebenarannya

adapun diatas itu adalah kata2 ulama' jua.. dipetik dari kitab.. lupa name dier.. haha.. yg sy blaja kt masjid.. msjid umah sy slalu ader kuliah maghrib.. n bahan dier mengajar tu guna kitab2 tertentu..
so yg sebenarnya point nk cakap.. is mcm kita blaja bi tu la.. if p then q.. diberi tu merujuk kpd apabila kita buat.. maka kita akan dpt yg berikutnya.. .. tidak diteghkan means.. mmg akn dapat.. insyaAllah..

so, sama2lah kita berusaha utk mengamalkan yg 4 diatas itu.. insyaAllah..

wallahualam..

Friday, November 21

Tagged by Kam n Keri.. heh..

Okay.. this is the... i dont know.. weirdest tag that i got so far..

* Take a recent photo of yourself OR take a picture of yourself RIGHT NOW.
* DON'T change your clothes. DON'T fix your hair, just take a picture.
* Post that picture with NO editing.
* Post this instruction with your picture.
* Tag 10 people to do this.


honestly, i dont like taking picture of myself..
hahaha... thats the living room behind me.. i dont really.. err do anything in my bedroom except sleeping.. ahaha.. so u will never have the chance to see my bedroom..
just cut my hair a few days ago.. huu..


next.. i'm tagging.. haih... do i really have to do this? okay.. i follow keri laa.. amik sparuh..
  1. lee-yana
  2. kakawa....
  3. eka..
  4. hisham..
  5. larry.. haha u 2,man..
to the girls, tutup aurat dlu.. ahaha...

Thursday, November 20

Syukur~

Salam alayk..

syukur ~ satu pekataan yg mudah kita ucapkan.. ye laa.. satu pkataan je pon...
ape yg susah nye.. . tp itu laa... walaupun senang la sgt2 nk sebut.. senang sebut syukur drpd makan nasik.. tp berapa ramai kah antara kita yg dpt buat, yakni bsyukur apabila dpt makan nasik?? berapa ramai antara kita yg bsyukur sbb ade nasik itu sniri utk dimakan?? inilah, ya , masalah kita di akhir zaman nie... x reti2 nk bsyukur walaupun nikmat byk.. tp bile tarik je sket nikmat tue.. mula la nk ngamuk.. tanpa menyedari diri kita sape.. da rase diri sniri ni agak besar.. malah tlebih besa shingga nk lawan pencipta sniri.. Allah swt..

perintah bersyukur ni sebenarnyer bukan baru diturunkan... lame da Allah suruh manusia bsyukur.. contohnya, satu ayat dari alquran.. ayat hafazan f4.. surah al- luqman ayat 12..

وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ

"Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu) dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji."



Allah telah perintah kan Luqman supaya bsyukur.. Luqman yg dimaksudkn tu adalah seorg yg alim.. hidup pd zaman dahulu.. bkn era globalisasi ni.. mknenye zmn dia dlu..elektrik xde.. tv x de.. komputer, internet, toaster, sumer x de.. dan pada zaman yg boleh kate x de paper.. mlm2 x de lmpu.. Allah da suruh bersyukur.. kita skrg nie? petik suis, kipas berpusing.. tekan remote, fuu.. sejuk aircond.. lebih mewah sgt2 berbanding dgn zaman Luqmanul Hakim dlu.. secara logiknya, kita patut bersyukur lebih ke x yah byukur da..? mesti la lebih byk bsyukur kn?

Allah tmbh lg.. sape yg bsyukur maka pahal bsyukur tu utk diri sniri.. kalo x bsyukur Allah x heran.. x turun pgkt pon ketuhanan Dia.. tp ni la.. utk diri sniri.. x boleh jgak nk buat.. x rasa bodoh ke? subhanallah.. sy fikir balik pon.. terasa amat bodoh kalau x bersyukur.. kalo bsyukur.. bkn Allah jd naek pgkat.. bukan setan jd makin besar.. bukan org laen jd makin kaya.. kita jgak dpt untung nyer... dlm ayat laen Allah berfirman..


وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ



"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras." Ibrahim: 7

Tgk.. Allah siap nk tmbh lg nikmat kalau kita bersyukur.. apsal la kita susah sgt nk syukur?



Apa Itu Syukur sebenarnya??

Syukur is berterima kasih, bahasa mudahnya, iaitu berterima kasih kpd pemberi nikmat yg hakiki.. itulah Allah swt.. dan kita biasa dgr psl bsyukur.. skolah rendah ade blaja.. skolah mngh blaja lg... etc,etc.
cara bersyukur ada 3 :
  • hati: igt bahawa Allah yg memberi segala nikmat, segala rezeki..
  • lisan : sebut alhamdulillah... and zikrullah laen..
  • anggota : gunakn nikmat di tmpt yg betul, i.e guna nikmat btol2..
itu sebhgian drpd ape yg sy igt la, of kos.... tp kalau lihat kembali.. cara syukur tue.. bukan la susah sgt pon kn? tp kenapa kita x nk lg bsyukur..

ingat.. nikmat Allah ni byk.. segala benda.. yg kita perasan atau pon x perasan...
jari kita ni pon satu nikmat.. cuba kalau jari kita ni x leh begerak.. camne? mesti susah hidup.. nk makan pon x leh nk suap.. nk pegang pensil pon x boleh.. tgk org yg kena stroke.. susah kn hidup dia tue..kita ni.. boley je begerak.. alhamdulillah.... ni eyelid kita ni pon satu nikmat.. kalo x boleh bekelip..? mau nye nk mati pedih mata sehari x tutup2... alhamdulillah..

so igt laa... jgn la kita ni kufur nikmat pulak.. salah satu cara kufur nikmat ni is wat maksiat laa..
ya, undeniable.. xkn terlepas diri kita drpd maksiat.. tp pintu taubat Allah kn sentiasa terbuka luas.. bertaubat la smentara peluang masih ada.. sesungguhnya pintu taubt hanya akn tertutup apabila matahari naik dari barat... kalo cek tgk.. stakat ni masih lg naek dr timur.. so boley je lg kita nk bertaubat..

igt la.. kita ni siapa? Allah da bg byk2 nikmat.. kenapa kita ni rasa besar sgt x nk terima kasih kt Allah? da la x nk terima kasih.. siap nk lawan lg perintah Allah.. masyaAllah..

jadi.. marilah sama2 kita muhasabah diri.. byk kn bersyukur kpd Allah atas segala nikmat yg diberikannya.. tgktkn amal kpd Allah.. insyaAllah.. akhirat seksok dpt nikmat yg paling besar.. syurga..

wallahualam..








Sunday, November 16

.:: Usrah On Ice ::.

Salam...
hahaha....
i'm home by today.. so glad first sem is over.. hoho.. and hope to improve next sem..
so, now this is a story of the 'last paper'.. ice skating!! hahaha

14NOv08
i can say that we ended the final exam with husnul khatimah.. ahaha..statistics was not so mind blowing like chemistry.. and i manage to answer all questions. huhu.. after maghrib, me and my usrah-mates went to cemara.. according to the schedule. but our jemaah was not complete as some of us could not attend the program due to... err.. personal matters. and we heard a talk from al-akh haq.. about IPK.. huhu. and then we slept in the surau.. after doing crazy stuff.. ahaha..


15NOv08
we woke up early, for qiamullail.. after subuh..we went to alrafi bistro for breakfast..huuu..

next, err.. we had another discussion.. then played snooker..yeah, i mean PLAY as in PLAY for fun.. haha.. no rules, no limit, no scores.. haha...at about 10, we headed for sunway... and went straight to ice atrium.. excitedly, we took pictures, bought tickets, and then juped into the ring!!
haha.. omg, it was waaayy beyond nice.. we really enjoyed ourselves though we didn't know much about ice skating.. let alone to dance like pro ice skaters.. almost all of us fell at least 3 times.. haha.. but falling on ice is a great experience.. you can never have that anywhere.. the pain comes with such pleasure and rekindle the spirit of 'do that again!'. wahaa.. but i did not fell though..huuuuuuuu....... so my t shirt n jeans were not wet.. just my gloves because i lost balance for about 2 times and i almost fell. so i put my hands on the floor and inertia kept me sliding. it was like skating with both hands and legs.. lols.. and that was awesome.. ahaha...

i post some of the pictures taken.. there is not much picture of us skating as no one would like to take pictures.. hey, we were here to skate! haha.. and i put more on frenster..

when we finally got tired, we stopped and had our lunch at mcD..hu.. end.

Friday, November 14

PIzza Hut~

walala...
the end of biology paper indicated that final exam has ended.(at least for me and for those who's not taking statistics. I do!) so, if you read my previous post, we should be having another.. err.. subject.. which would be PIZZA HUT! lols.. by hook or by crook (cheyh~) we have to go to pizza hut to sit for the exam. ahahaha...

6.30 p.m - we waited for the t602 for.. like forever. it never came up to a point when we decided to take a cab instead. and we missed one taxi. but we were not pissed off as t602 came to save the day, just in time. it was already maghrib when the bus arrived.

--:-- p.m - we arrived at sacc mall. after solat maghrib we went straight to pizza. to our surprise, it was full. seconds after that, there was this one family that had just finished eating. luck was on our side.. duduk la kita berempat.. owh, 'we' here refers to me, faris, aqi and nuwa..
we ordered something that should fit our appetite for destruction. lols.. and.... ahaha.. study stats la dey, esok exam lg daa...

here i put some of the pictures taken.. i put more on my frenster.. feel free to visit my page..
ahaha...


Lasagna : one of my fav. ahaha...




makan makan jugak.. study tu penting.. hahaha..

us~ haha...


wallahuaalam..

Wednesday, November 12

Exam - A good way to die~

huhuhahahahaha...

3 hari suda berlalu..

3 paper suda abes diexamkn..

maka.. 3 A sudah pon diperoleh!!

adapun yg tinggal itu hanyalah 4 shj..
arakian maka tersebutlah yg 4 itu merupakan statistik, biologi juga..
tidak dilupakan subjek tambahan dlm exam final ini.. yakni.. PIZZA HUT dan juga ICE SKATING.
yg mana dua subjek inilah yg dipanggil killer subjek.. oleh sebab teramat susah..
adapun pizza hut itu merupakan satu subjek yg tidak diajar. sama juga dgn ice skating.

disini diselitkan beberapa komen setelah abes exam..:

Soalan : cane kimia?


Aku : pergh.. bapak senang. aku malas nk buat. byk aku tgl kosong.. senang sgt dey. x de mood nk wat.
Kuwe : sene dooh. x rajin jupo soale gitu (senang sgt. xpenah jumpa soalan camtu)
Aqi : soalan macam tu... tanya shin chan pon dia bleh jawab...cuma katun ja patut jawab soalan tuh... sapa x dapat a tuh... tatau la... chek balek otak..
Faris : redha dgn soalan dgn seredha redhanya..
Hasyim : Ammonium tu thermal decomposition..
Nuwa : aaaaaaaarggh!! aku sayang kimia!!
Taufiq : mencabar keimanan..
Ali : mencemaskan...
Abu : seronok rr.. raser nk jawab lg jer...boleh x?
Ahmad : sedap rr.. terase nikmat yg semacam...


sekian.. wallahualam..

Sunday, November 2

a walk to remember

haha.. ever watched that movie? it was a sad and romantic movie..probably the only romantic movie that i watched.. for i don't really enjoy watching non-action-packed movie..huhu..
now, as for this post, i am not going to do a review on the movie a walk to remember, but rather to share MY 'walk to remember'.

30th october 2008 :
one of my classmates wanted to belanja me. after a few discussions, we agreed to go to sunway pyramid. it was a 'she' so i was thinking it would not be good to just go out alone with her. this is when i asked hisham to join me. and he agreed.... we planned to watch movie and eat.. bla2 and bla2...
31st october 2008:
had a lil chit chat with my old fren, awin, online. she said she wanted to see me..huhu.. so i asked her to join us at sunway too..

1st november 2008:
my classmate told me that she could not work the plan. was a lil bit disapointed... x leh rr makan free!! but at the same time i could not cancel my plan as i had awin to meet.

2nd november 2008:
we left for sunway at 9.45 am. hisham drove to the nearest ktm station and we took the comuter. as my classmate could not go, i was starting to look for replacement. this was when i asked eka to join us. after some... err.. pujuk2, hoho, she agreed to come with her roomate.

once we reached our destination, me and hisham walked through the... i don't know, left wing? after 15 minutes of talking while watching people ice skating, we met awin and her fren which is also my fren laa.. then we went to the arcade together. (oh boy, this is the best part). man, how i miss playing games at the arcade. i miss shooting bad guys!! i miss all the noise!! haha.. so me and hisham bought 4 tokens each. awin left to look for something. then we played some kind of soldier game that i have never played before.. it was boring. then we played time crisis 4. then hisham said, " baek maen ni awl2.. rugi je maen game askar.. x best lgsung.." hahaha. and then eka n ain came along and watched us as we shot people with style!

finish with the game.. we went to popular. heh, yeah we LOVE to shop for books. (or at least WINDOW SHOP for book.) but awin was not with us so i fetched her..(dia merajuk..wakaka). and then the girls met and it was...omg, so bising laa.. although they only knew each other kt popular tue.. and this was when i found the novel 'a walk to remember'. in the end.. we bought nothing.. huhu...

everyone was hungry especially eka. her perut nk bunyi2 da.. ahaha.. that called for lunch. so we went to kfc and had our lunch. after lunch we went to surau and solat zohor... so we walked and walked and walked again, snapping pictures along the way.. and did what we do best whenever we hit the mall - window shopping. haha..

at 3, awin nk balik kolej... so we bid farewell.. but the walk continued.. with 4 of us remaining. when finally we got tired, we stopped at a bench and ate donat that eka bought from j.co? hah? nway, she liked donuts from.. j.co. hhoho.. after finishing the donuts, we decided to call it a day. next, balik kolej rr... ape lagi..?

that's the end of my walk to remember. haha.. it was a nice walk though it was not so long. and i'm gonna remember it. thus, a walk to remember!! ahahah..



here are some pictures taken: there's no me in the pictures. haha.. one sad thing, my camera x kualiti sgt.. 0.3 mp jer.. so gamba x bape clear.. agak frust rr.. but then, seb baek ader jgak..
















Left : X meal deluxe. what i ate... Right : Awin!! don't know why, but she becomes shorter! haha




The girls who joined me and hisham. Mimi, Ain, Eka and Awin.


Two pictures of Hisham. left: entrance of sunway lagoon. Right: guess what??



Saturday, November 1

- Exam Tips -

salam alayk~

here are some tips that i would like to share.. these are the stuff that i practice..


1- upon entering the exam hall, baca basmalah. then langkah masuk dgn kaki kanan while baca :

وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا

Maksudnya : " Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan agamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku," surah al -isra : 80

2- upon nk duduk atas kerusi, baca basmalah lagi.
3- while waiting for question paper, or tunggu arahan drpd ketua pengawas, baca doa penerang hati " allahummaf tah alaina hikamata wansyur alaina min khazaa ini rahmatika ya arhamar rahimin " (alaa.. doa yg biasa bace sjak kecik lg tue laa..) then smbung ngan doa :

رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي
وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي
وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي
يَفْقَهُوا قَوْلِي
Maksudnya: "Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, Supaya mereka faham perkataanku;" surah taha: 25-28

4- bukak kertas soalan baca basmalah lg.. then jawab..
5- should x leh jawab sbb susah.. baca " allahumma yassir wa la tu 'assir" sebyk mungkin.. baca la jugak ayat 5-6 surah al-Insyirah dgn yakin:
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
Maksudnya :" Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan."

6- tips daripada ustaz sekolah menengah ana: "kalo nk tembak, selawat byk2. insyaAllah tembakan kite tu kena sasaran." (means jawapan kite tmbk tu betul laa..)
7- abes masa... upon nk antor kertas jwpn kita, baca la :

بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ

"Tidak ada upaya dan tidak ada upaya melainkan dengan pertolongan ALLAH yang Maha Tinggi Maha Besar"

abes.... semoga perkongsian ini dpt memberi manfaat kepada kita semua.. kalo x sikit, bnyk... hohoho... amalkan laa.. insyaAllah, Allah akn tolong kita dlm exam tue..

wallahualam~

Manusia, malaikat and Syaitan

Cerita ni mungkin da famous kot.. maybe most of us pon da pnah dgr..
for those yg pnah dgr or bacer, this is a tazkirah, satu peringatan..
for yg x bace lg.. sila la bace and ambik iktibar...



> > Manusia - Eh, dah subuh dah?
> > Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu
> > Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini.awal lagi nie?.zzz

> > Manusia - Nak makan, laparlah ?
> > Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
> > Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm.. sedapnyaa..

> > Manusia - Alamak, dah lewat!
> > Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
> > Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm.. aahh? suruh si X, punchkanlah..

> > Manusia - Azan sudah kedengaran..
> > Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
> > Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah.. awal lagi nie..

> > Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
> > Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui!
> > Syaitan - Perggghh... best tu... rugi ooo kalau tak tengok nie..

> > Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
> > Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
> > Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh..

> > Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
> > Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
> > Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah?...pandai2lah..

> > Manusia - aku telah berdosa..
> > Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun.
> > Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugilah. .. (kalau sempat la)

> > Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
> > Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu .
> > Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu... Jomlahhh..


Monday, October 27

I hate....

1. nice words concerning friends.. for none of them are true. whoever claims 'friends last forever' must be someone who is really desperate. there's no such thing in this modern world nowadays. please stop sending me poems or whatever of its kind about friends. i hate that! my friends left me no matter what i do!
2. waiting .. especially for people. feels like poking the head of that people with thousands of jarum peniti. god gave them brain to think, why can't they think about the people who is waiting for them?
3. selfish.. for this kind of creature provides no benefits to anyone. they are better off dead!
4. exams.. for they took not only my time and objective of learning, they also took my friends away.
5. the word racist .. for it contaminates the mind of people with some bullshit called perpaduan kaum. hell, nk buat benda2 agama pun x boleh.. sket2 ckp racist. bodoh!
6 . yahudi laknatullah!! .. for they have decimated islam and its people. though i know islam will rise someday, but that fact doesn't alter my hatred towards this musuh islam.
7. liars!.. for their stupidity. nk potong2 je lidah org camni and sumbat dlm telinga dier.

i appreciate my friends, they don't appreciate me. not that i care, but it really annoys and disappoints me when my so called friends have so many excuses when it comes to do me a favor. in conclusion, what is a friend?

Friday, October 24

~ sigh ~

budak2 alm kt intec ni kena buat demo speech mula2..
then, baru2 nikena wat speech laen plak.. iaitu persuasive speech..
yg mane speech utk tarik org utk percaya kt kita laa..mcm debate skett2..
demo speech tu tajuk dier rilek2 je la kn, sbb nk ckp cara2 jer..
ade buat kek, ade buat biskut.. ade ckp psl tu, psl nie...
tp utk persuasive nie.. tajuk yg sorg2 nk ckp tue..
mcm lbeyh serius.. though my topic was chocolates! =)

lps smgu.. maka abes la sumer org pny turn utk speech...
throughout the week, byk la perkara yg aku dgr... ada yg suka2 mcm aku pny..
n ada yg x rase pa per.. tp byk nye yg buat aku terfikir.. buat aku sedih.. buat aku kecewa..
kenapa? sumer tajuk tu menyebabkn aku terfikir psl mslh umat sekarang..

ade sorg sahabat ni buat tajuk nk bg lesen kt parent..nk jd perant kena berlesen.. mcm lesen kete.. die bentang rr hujah die. utk bendung mslh dera anak laa.. mcm2..

ade plak yg buat tjuk transsexual.. kita x patut discriminate sesaper yg transgender nie.. sbb die jd gtu tu parent yg buat laa... mcm2 jgak..

ade jgak buat tajuk sex education.. kena sokong.. utk elakkn mslh rogol n all.. pstu ade lg tajuk metrosexual.. abortion... n byk tajuk pelik2 yg serius.. tp dunia skarang nie.. benda tu sumer da x pelik... tu yg pelik nyer...

tp basically, hujah yg diberikan tu lbey kurang.. nk setel masalah yg timbul.. dera laa.. cabul laa.. itu la ini laa... sbb tu sahabat2 aku ni nk persuade budak kelas utk sokong dier.. walaupun tujuan sbena x serius.. tp tajuk tu serius... n yg aku sdeyh nye.. benda ni sumer sng jer nk setel.. x yah pon nk bg lesen kt parent ke.. buat ni ke.. buat pa per.. senang je.. kembali la kepada islam. islam yg sebena bena islam. sbb kalo tgk zaman nabi dlu.. bila azan je, sume peniaga tinggal kedai diorg camtue je.. x risau pon ade org curi ke ape ke.. sbb islam yg sebenar ni aman..

'aslim taslam'

tp tu lah mslh dier yg sbena.. i mean mslh kita yg sebena benarnye.. adalah kita x nk ikut ape yg islam ajar.. kita nk ikut barat ajar... phtu byk masalah timbul.. phtu sibuk nk cari penyelesaian sniri.. kalo amalkn ape yg islam ajar kn senang.. xyah sibuk2 pikir nk setel ni caner.. nk setel tu caner.. sumer da ade... haih.. sdeyh rr...

Monday, October 20

One regret...

waaaaaaarghh!!!!!!!

why?? my god, i feel so sad and frustrated today.. not the whole day, i mean just now.. i was searching for new blog templates and suddenly found a very nice one.. i viewed the templates laa...
then tried it on my blog.. it looked pretty fantastic though.. but then, when it came to think of it, i might lose all my widgets and stuff.. so i decided not to change my previous layout..

but...
but...
but...

this bloody thing saved the templates!! so i lost everything that i've been working on so far.. my chat collection.. my bloglist.. my websites... my.. my... ALL!!!
vaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

so..it's like beginning a new story..(though my posts are still there).. so guys.. please~~
CONTAMINATE my cbox!!!! huhuuu... i love to collect ur thoughts.. ur writing..
wawawawawa...... write sumtin in..
pls pls pls...
hwaaaaaaaaaa....

Saturday, October 18

.:: Hati ::.

" hati ibarat lautan, ia mampu menenggelamkan apa-apa shj yg diletakkan di permukaannya. dari sekecil-kecil kayu hinggalah kereta, sampah atau pun mayat, semua pun boleh, "

begitulah yg diperkatakan oleh seorang senior dalam satu kuliah maghrib (itu lebih kurang rr.. bukan exactly camtue..) yg pada hakikatnya, aku sendiri pun tidak menghadirkan diri ke majlis ilmu itu due to unforseen circumstances. pun begitu, sahabat aku cerita rr sedikit sbyk ttg apa yg dibincangkan dalam kuliah tersebut. dan aku tertarik la dgn ayat itu, perumpaan yg dinyatakan. hati ibarat laut?

betul. hati memang begitu. boleh terima apa shj. benda baik, benda jahat, benda kecik, benda besar.. semua boleh larut dalam hati as in boleh disimpan dlm hati.. dan byk2 benda inilah yg sebenarnya mampu mengubah seseorang itu.. kalau selalu sgt dgr lagu metal, ataupun selalu sgt tgk violence - bunuh orang, torture gila2 - hati boleh jadi keras. apabila ini berlaku, susah la kita nk mendapat hidayah Allah. apabila da susah, mula la nk jadi babil. x reti bahase.. org cakap x nk dgr and all. oleh sbb itulah, maka kita perlu memasang satu filter kt hati kita.. iaitu filter yg dinamakan akidah islamiah and iman.. tapis benda2 yg nk dimasukkan dlm badan kita.. nk masukkan dlm hati kita.. inilah salah satu cara nk jaga hati..

kenapa perlu jaga hati? sebab..

أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً


إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ



وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ



أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ




".. ketahuilah! bahawa dalam tubuh ada seketul daging, apabila baik ia maka baik lah keseluruhannya (tubuh itu), apabila rosak ia maka rosaklah keseluruhannya (tubuh itu). ketahuilah, ia adalah HATI. " (riwayat Bukhari dan Muslim)- hadis no 6 dalam hadis 40 -

itulah sebabnya. hati kita yg mengcontrol kita.. jika hati kita baik maka kita pon akn jd baik.. kalo hati kita jahat.. jahatlah kita.. oleh itu, lindungilah hati kita drpd benda2 yg jahat..
wallahualam..
"Lihatlah kepada apa yang dikatakan, jangan lihat kepada siapa yang berkata," - Saidina Ali k.w

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails