Sunday, August 15

Point of view

Salam alayk. 
setelah 20 tahun aku hidup di dunia yang fana ini, banyak yang telah aku pelajari dan aku lalui. lihat. dengar. tengok. apa lagi... antara banyak2 benda yang aku dah tengok, lalui, pelajari, alami,ada satu perkara yang dulu aku terlepas pandang. alhamdulillah sekarang Allah bagi kat aku ilham dan buka hijab yang mengaburi pandangan aku tersebut

QUARREL -Have a disagreement over something (wordweb)

ya. quarrel ni kalau di terjemahkan ke bahasa melayu, ia membawa maksud bertengkar (google translate =D )
sinonim: bertekak, bergaduh, berbalah, berselisih pendapat. ok. sedar tak sedar, perkara ini merupakan rutin harian kita sebagai manusia. hari2 kita ...quarrel dengan orang2 yang berdekatan. mungkin over masalah matematik, ataupun ketika hendak mencari jawapan kepada satu soalan chemistry. mungkin juga kerana hendak merancang satu trip ke mana2. kita akan quarrel jugak. tapi dengan baik. maka dipanggil berbincang. fine. aku tak kesah yang tu. yang irritating nya ramai manusia yang suka quarrel pasal satu perkara yang kecil kemudian dibesar2kan. sejurus selepas itu, udara menjadi sangat 'dingin'. masing2 tak mahu mengalah. maka masing2 mula menarik muka. hujung bibir sekan akan kalah kepada tarikan graviti, dahi mula berkerut seolah-olah kerak bumi bergeser yang menunjukkan akan berlakunya gempa bumi dengan 9 kala richter. tak lama kemudian kata2 kesat mula melayang2 di udara. kata yang kesat apabila bergerak di udara yang dingin, friction yang dialami akan menyebabkan keluarnya percikan api, menghangatkan keadaan. maka tangan dan kaki akan menggantikan tugas lidah. ok. cukup description.




kenapa nak bergaduh, bertumbuk semata2 berbeza pendapat? kenapa nak tuduh bukan2 kat orang just because his view is not the same as yours? ini lah yang berlaku. contoh: orang suka makan durian. orang excited apabila makan durian sehinggakan setelah makan, durian akan menjadi topik perbualan orang dengan kawan2. katakanlah kita tak suka durian. mengapa kita nak kutuk durian? mengapa kita nak kutuk kawan kita yang suka makan durian? apa salah diorang? sedar tak sedar, ini lah perkara yang biasa kita buat. tak suka je, kutuk. kata macam2. jijik la, hina la, sampah la, bodoh la. macam2. menyebabkan orang sakit hati.

contoh laen : kita amalkan baca qunut pada rakaat kedua solat subuh. pada suatu pagi yang indah, kita nampak ada kawan kita tak baca qunut. hah! wahabi! tak sah solat!  sesat! syiah imamiyah! ayah pin! macam2. patut ke semua tu?
kita baca qunut ni pun tau tak kenapa? boleh bagi dalil, qunut ni wajib ke sunat ke haram ke? boleh? dah tu kita suka2 nak label orang tu kenapa? kenapa nak kata orang salah kita betul sedangkan kita pun tak boleh nak buktikan kita betul?

contoh laen lagi: fikir lah sendiri pulak. banyak je contoh.


marilah kita berdamai... aku bagi analogi, katakanlah kita diberi satu task oleh lecturer. dia letakkan kita dalam satu situasi. dalam satu position lah. sepertimana berikut:

OK. nampak kedudukan masing2? task dia senang je. "Sit straight. describe EXACTLY what you SEE on the table"

pada kedudukan kita, kita akan nampak objek tu macam ni :



kita akan cakap something like, "objek ni bercantum. satu tinggi satu rendah. yang kiri tinggi, kanan rendah. ada tali, pastu dia ikat riben. ada kertas warna putih bentuk love. dalam pasu ni ada bunga2 warna merah juga."

pada kedudukan orang, ini yang dia nampak: 


so orang akan kata something like " objek ni bercantum dan diikat dengan tali. satu pendek satu tinggi, yang tinggi sebelah kanan, pendek sebelah kiri."

kalau lecturer pun nak join, maka dia akan nampak begini :




lecturer describe objek tu macam ni, : " satu objek yang slim, ada tali yang mengikat, dengan ikatan mungkin riebn sebelah kanan,"

nampak tak beza nya? satu benda yang sama, tapi kenapa 3 orang yang nak describe, tiga2 describe lain2? ini dipanggil point of view. dari sudut lain, benda yang sama akan nampak lain, thus the different thoughts. dalam contoh ni, description kita berbeza dengan orang. adakah orang salah, kita betul? ataupun vice versa? tak juga. lepas tu? 
logik ke kalau nak bergaduh? 

jadi next time, kalau ye pun kita tak setuju dengan pandangan orang, minat orang, pendapat, pegangan orang, biarkanlah dia. dia tengok benda yang kita tengok dari sudut lain. kalau rajin, cuba lah duduk kat tempat dia dan lihat satu perkara tu dari sudut pandangan dia pulak. maka akan nampak apa yang dia nampak. kalau malas, ingat je lah, itu view dia, tak payah la kita tak puas hati pulak. tak nak terima toksah terima. tak yah gaduh2. kata nak world peace. heh. kalau ye pun view dia tu amat salah sekali, tanya lah dulu sepatah dua..mana dia dapat idea tu ke ape ke.. then kalau nak tegur pun tegur lah dengan berhikmah serta effektif. kutuk mengutuk is never the solution. 

Sekian. AmirulM, in support of giving world peace a chance =D

5 comments:

Nana said...

You know what, I was just thinking about this. I agree when you said this:

"contoh laen : kita amalkan baca qunut pada rakaat kedua solat subuh. pada suatu pagi yang indah, kita nampak ada kawan kita tak baca qunut. hah! wahabi! tak sah solat! sesat! syiah imamiyah! ayah pin! macam2. patut ke semua tu?
kita baca qunut ni pun tau tak kenapa? boleh bagi dalil, qunut ni wajib ke sunat ke haram ke? boleh? dah tu kita suka2 nak label orang tu kenapa? kenapa nak kata orang salah kita betul sedangkan kita pun tak boleh nak buktikan kita betul?"

dah terlampau biasa berlaku dalam masyarakat kita. sikit2 label orang tu kafirlah, itu inilah kan?

menyedihkan betul, manala orang Islam tak berpecah belah.

Amirul said...

yeah. u're right. that's the point of this post sebenarnya. huhu.

cikempatbelas said...

sangat best. keluar sgala scientific explanation. sejak bila ko jadi mcm paan nih? haha

btw like nana's comment. mengingatkan aku ngan hadith 28.

Amirul said...

oro? huish. mana ada aku sama ngan paan ar. ko nih.. huhu

hadith 28 cemane? aku hapal hadis 1 je. haha

cikempatbelas said...

xde r ak hafal..tp igt2 mcm ade kt hadith 40 tuh..then rujuk2 balik..ade r hadith 28 tuh..ade ketan ngn pkr bid'ah gk r..n jadikan al-quran n sunnah tu rujukan utama, bkn rujuk ngn yg jd kebiasaan masyarakat..cmtu2 r..

"Lihatlah kepada apa yang dikatakan, jangan lihat kepada siapa yang berkata," - Saidina Ali k.w

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails