Friday, May 7

Kenapa?

Salam alayk.

Ali (bukan nama sebenar) merupakan seorang pelajar yang rajin. Sangat rajin. Assignment yang lecturer bagi hari ni, hari ni jugalah dia siapkan. Pantang ada masa free je, dia buka buku, buat revision. Sangat cemerlang orangnya. Sekarang dia sedang tekun belajar di satu institut persediaan ke luar Negara. Exam a level nya semakin hampir. Kalau pepatah orang putih kata, a stone’s throw je lagi. Ataupun just around the corner. Corner mana tak tahu lah tu. Tapi amat dekat. Dari itu, dia semakin rajin mengulang kaji pelajaran. Pagi petang siang malam asyik dengan buku sahaja.

Namun pada suatu hari di kala penat mengulang kaji pelajaran, dia didatangi seorang hamba Allah juga merangkap sahabatnya. Hamba Allah itu bertanya,

“ kenapa kau study sungguh2 sangat ni? “

Ali merenung wajah sahabatnya itu dengan dahi berkerut dan menjawab, “ mabuk ke mamai kau ni? Exam bukan minggu depan ke?”

“oh, kiranya study sebab exam lah ye? Kalau tak exam kau tak study lah?”

“........ entah lah. Ye lah kot.... kenapa?”

“kenapa kau ambil exam a level ni?”

“.................... sebab aku nak fly ke uk. Kau?”

“hurm. Lebih kurang lah. Kenapa kau nak fly? Sebab nak jadi doctor? Kenapa nak jadi doctor sebenarnya?”

“...........................................................”

Pernahkah korang terfikir soalan-soalan yang ditujukan kepada Ali di atas? Kadang-kadang, dalam kita sibuk berusaha mengejar impian, dalam sibuk kita belajar, ulang kaji sehingga lewat malam, sehinggalah segala jenis soalan pun kita dapat jawab dengan senang, kita terlupa satu soalan yang sangat mudah – apa tujuan kita buat semua tu? Apa matlamat kita? Apa objektif kita?

Bilamana soalan2 seperti ini gagal dijawab, maka hampeh lah segala usaha2 kita. Kita tak tahu pun kenapa kita penat2 usaha.

"Dan Aku tidak jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu" (51:56)

Sebagai seorang muslim, haa, ini lah tujuan hidup kita. Dah boring dah dengar ya? Ayat ni juga lah yang selalu orang ulang. Tapi, adakah dengan boring dengar itu kita ambil pengajaran? Ataupun boring sekadar boring tanpa ada input? Adakah dengan orang ulang banyak2 kali itu kita punya aim kembali betul, ataupun ayat ini seolah-olah seperti ‘smart tag’ sahaja (bak kata seorang sahabat aku), yang mana berlalu dengan laju tanpa meninggalkan kesan yang significant?

Tujuan hidup kita ialah beribadah kepada Allah. Betul. Lepas tu, yang kita study penat2 ni ibadah ke? Ok, nawaitu lillahi taala. Tapi kalau takde exam, kita tak study. Maka tak boleh dinafikan kita study kerana exam. Pastu Allah tu letak mana? Kata study kerana Allah? Allah ni ikut exam ke, ada musim2? Tak. Lepas tu? Study berpanjangan lah, tak kira ada exam atau tak. Tapi apa yang kita study? Benda yang ada dalam syllabus kita saja kan? Kenapa yang tak masuk syllabus kita tak study? Sebab..... Ok lah, surrender. Study kerana exam. pastu kalau study kita kerana exam, berapa kerat dari hidup kita yang dikatakan untuk Allah itu kita spend untuk ibadat? Gagalkan kita memenuhi tujuan hidup??

Dah tu, macam mana yang dikatakan study kerana Allah?? ....

To be continued.........

P/s: bagi pembaca blog ini, jika korang ada idea yang nak share berkenaan mana2 soalan yang wujud dalam post ini, sila kemukakan. Sama2 kita share ilmu yang kita ada.. kalau aku ada masa, insyaAllah aku sambung post ni dengan jawapan aku sendiri.

2 comments:

najihah iman said...

salam ziarah~

mari mnjadi 'hamba' sungguh2.
mari faham nilai dunia-nilai akhirat,

“Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu: “Berangkatlah (untuk berperang) pada jalanAllah, kamu berasa berat dan ingin tinggal di tempat kamu ? Apakah kamu berpuas hati dengan kehidupan dunia sebagai ganti kehidupan akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan akhirat) hanyalah sedikit.”- Surah at-Taubah: ayat 38

p.s : nnti sambung post ni yek.

Nadira Ahmad Termizi said...

:)

xnk tulis comment pjg2, nk tulis tu je. waiting for the continuation~ wee~

"Lihatlah kepada apa yang dikatakan, jangan lihat kepada siapa yang berkata," - Saidina Ali k.w

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails