Saturday, September 5

udang (besar) sweet sour podeh

salam. hari ini aku ingin berkongsi satu lagi resepi yang telah dipelajari di rumah. sebelum itu, ingin aku nyatakan di sini bahawa semua resepi yang di post kan di sini tiada ISO, as in semua bahan tiada sukatan yang tetap atau fixed dalam bahasa english nya. sukatan setiap bahan itu bergantung kepada diri sendiri, ataupun di panggil sebagai 'secukup rasa'. okei. title post ini menyatakan resepi yang aku ingin berkongsi pada hari ini. podeh itu accent negeri sembilan yang membawa maksud pedas. aku belajar resepi ni pada hari yang sama aku belajar masak sotong sumbat.
** selingan: bazar ramadhan depan cemara tidak banyak pilihan. aku nak makan lompat tikam.. =( dan juga somtam.. =((

bahan-bahan:
  • udang galah ataupun apa2 jenis udang yang saiznya agak besar
  • sos cili dan sos tomato (baca: dalam kuantiti yang sama)
  • bahan2 tumis : bawang tumbuk (a blend of bawang putih and merah), cili giling
  • minyak masak of course
  • gula
  • garam
  • slices of bawang besar
procedure:
  1. tuang minyak ke dalam kuali untuk tujuan menumis, dan panaskan. masukkan bahan2 tumis satu sudu. tumis sehingga garing, iaitu apabila dah berbau best.
  2. masukkan cili sos dan sos tomato dan kacau.
  3. tambah setengah sudu gula dan garam secukup rasa. kacau lagi.
  4. masukkan udang slow2, untuk elakkan benda dalam kuali tu terpercik ke muka anda. tambah air jika anda mahukan kuah. kacau sedikit dan tunggu sehingga masak, balik-balikkan udang along the way. (baca: masak apabila udang berkenaan bertukar warna daripada putih kepada kekuningan)
  5. masukkan bawang putih beberapa slice dan kacau sedikit lagi. (baca: step ini boleh dibuat awal-awal, tapi mak aku suka bawang itu rangup, so dia masukkan bawang last. oleh sebab aku belajar resipi dia, aku ikut lah dia buat)
  6. serve.

puasa dah setengah bulan. amalan cemana?

6 comments:

liyana said...

udang,,,!!
my favorite

Amirul said...

haha.. maka silalah try buat.

najihah iman said...

bleh try nih..

hr tu sotong..ni udang lak..

p/s: counting d days nk balik klate...=P

Anonymous said...

Salam.. nanti kat overc kalau nak rasa makanan lain, singgah blog ni je la..

Amirul said...

najihah : huhu.. balik umah nnt try r wat. haha

bro naufal : oh yeah..boleh2.. nnt update resipi laen pulak. hehehe

A. said...

ey...need ur help la buddy!!! tgk blog aku,latest post...aku xtau gane nk explain psl islam allows men to have sex with women slaves...any ideas?

"Lihatlah kepada apa yang dikatakan, jangan lihat kepada siapa yang berkata," - Saidina Ali k.w

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails